ضرورت عضویت اتاق اصناف کشاورزی در کارگروه صادرات

به گزارش خبر انرژی ، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: مجموعه فعالیت‌های تجاری به صورت یک بسته پیوسته است که در قالب مجموعه قوانین حاکم است.

ضرورت عضویت اتاق اصناف کشاورزی در کارگروه صادرات؛ اتاق اصناف کشاورزی ایران باید برای طرف مشورت قرار گرفتن و تصمیم‌گیری درباره صادرات محصولات کشاورزی در جلسات کارگروه توسعه صادرات شرکت کند.

به گزارش خبر انرژی ، سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: مجموعه فعالیت‌های تجاری به صورت یک بسته پیوسته است که در قالب مجموعه قوانین حاکم است.

سیدجمال مدرسی افزود: قانون برنامه ششم که الان در کشور ساری و جاری است، مقررات صادرات و واردات، قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی (قانون انتزاع) مصوب سال ۱۳۹۱ و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ویژه ماده ۲ آن، حوزه کشاورزی را از منظر صادرات پوشش می‌دهند.

مدرسی با اشاره به اینکه چندین بند از ماده ۳۱ برنامه ششم کشور بر لزوم حمایت از توسعه زنجیره‌های عرضه محصولات کشاورزی و صادرات، توسعه خوشه‌های تجاری و برندسازی و افزایش رقابت‌پذیری و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و حمایت از توسعه صادرات تولیدات صنایع تبدیلی و تکمیلی تأکید دارند، گفت: ماده ۲۳ قانون احکام، محصولات را از حیث صادرات و اعمال محدودیت و ممنوعیت دسته‌بندی می‌کند و تأکید دارد که موضوع تنظیم بازار نمی‌تواند مانع صادرات شود که الان هم این قانون اجرا می‌شود.

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: براساس بخش دوم قانون محدودیت‌های صادرات، اگر در کالایی به صورت مستقیم اقلام یارانه‌ای به کار رفته باشد دستگاه مربوطه برای حفظ منافع بیت‌المال و عدم ایجاد رانت، باید ارزش ریالی یارانه‌ای در تولید کالا را به شورای اقتصاد پیشنهاد دهند و پس از تأیید، مابه‌التفاوت کالای صادراتی را واریز کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولید و نیاز کشور به محصولات کشاورزی سالانه برآورد و رصد می‌شود و کسری آن از طریق واردات تأمین خواهد شد، گفت: کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی واردات در سال جاری نیز موید و گواه همین مطلب است.

وی اظهار کرد: ما تراز تجاری کشورهای مختلف را در یک کار مشارکتی بررسی می‌کنیم و مجموع اطلاعات را گرفته و در جلساتی که با اتاق‌های بازرگانی و کارگروه توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت و تشکل‌ها داریم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سیدجمال مدرسی درباره عدم عضویت اتاق اصناف کشاورزی ایران در این کارگروه و حضورش در جلسات یاد شده، گفت: اتاق اصناف کشاورزی ایران باید درخواست خود را برای عضویت در این کارگروه ارائه کند و برای طرف مشورت قرار گرفتن و تصمیم‌گیری درباره صادرات محصولات و تولیدات کشاورزی در جلسات آن شرکت کند و نظر دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.