انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم پارس جنوبی فراتر از استاندارد

به گزارش خبرانرژی، درست در گرمترین روزهای تابستان امسال که دمای هوا به بیش از ۵۵ درجه رسید، تعمیرات اساسی ردیف‌های گازی تعدادی از پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی با رویکرد انجام – ردیف به ردیف – بدون کاهش خوراک از سکوها و فراهم بودن مدیریت توزیع خوراک مازاد از طریق خطوط ارتباطی بین فازی برای جبران بخشی از ناترازی گاز کشور و در گام نخست از پالایشگاه هشتم آغاز شد.

انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم پارس جنوبی فراتر از استاندارد؛ همزمان با آغاز عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی، تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم نیز به دست متخصصان و تلاشگران ایرانی از ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شد.

به گزارش خبرانرژی، درست در گرمترین روزهای تابستان امسال که دمای هوا به بیش از ۵۵ درجه رسید، تعمیرات اساسی ردیف‌های گازی تعدادی از پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی با رویکرد انجام – ردیف به ردیف – بدون کاهش خوراک از سکوها و فراهم بودن مدیریت توزیع خوراک مازاد از طریق خطوط ارتباطی بین فازی برای جبران بخشی از ناترازی گاز کشور و در گام نخست از پالایشگاه هشتم آغاز شد.

در این راستا، «تعمیرات اساسی ردیف سوم گازی پالایشگاه ششم با رویکرد مدیریت توزیع خوراک» از سوی شرکت سمندیس، پیمانکار خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم و عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از دو هفته پیش شروع شده است.

اورهال از برنامه زمان‌بندی جلوتر است

مدیر پروژه پیمانکار پالایشگاه ششم با بیان اینکه در زمستان سال گذشته درباره تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم تصمیم‌گیری و ماه مرداد را برای این مهم تعیین کردند، گفت: به‌دلیل اینکه خط لوله فاز ۱۶ دچار مشکل بود، زمان شروع اورهال از مرداد به ۱۹ تیرماه تغییر کرد.

محمدحسن رجایی افزود: پالایشگاه ششم بیشترین تعمیرات اساسی را در پارس جنوبی داشته است و مدت زمان اورهال فاز ۱۶ تا ۳۱ شهریورماه ادامه دارد.

رجایی با اشاره به وجود گرمای بی‌سابقه در کشور که دمای هوای پارس جنوبی را به ۵۴ تا ۵۵ درجه رسانده اگرچه دمای احساسی بالای ۶۶ درجه است، ادامه داد: متخصصان و کارگران ایرانی زحمتکش فعال در تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم به‌رغم گرمای ۵۵ درجه و رطوبت صد درصدی بدون ذره‌ای عقب‌‎ماندگی، کارها را پیش می‌برند.

وی، طولانی شدن زمان اورهال و شرایط سخت آب و هوایی را موجب افزایش هزینه‌های پیمانکار دانست اما با این حال پیمانکار باتوجه به تعهدات، کار را به نحو احسن ادامه می‌دهد.

مدیر پروژه پیمانکار پالایشگاه ششم خاطرنشان کرد که تا این لحظه پیشرفت تعمیرات بسیار خوب و بدون هرگونه حادثه‌ای صورت گرفته و باتوجه به پیش‌بینی انجام شده، منابع تجهیزاتی، مالی و نیروی انسانی این کار مهم از قبل تدارک دیده شده بود به‌طوری که هم‌اکنون جهت جلوگیری از بروز هرگونه وقفه با تشکیل کارگروه ویژه در دفتر پارس جنوبی سمندیس، هر ساعت یک تصمیم مالی گرفته می‌شود.

رجایی تصریح کرد که با وجود همه مشکلات و عدم پرداخت ریالی پیش‌پرداخت از سوی کارفرما، عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه از برنامه زمان‌بندی جلوتر است و همه مدیران پالایشگاه ششم از وضعیت انجام اورهال، رضایت صد درصدی دارند.

او تأکید کرد که عملیات تعمیرات اساسی باتوجه به اهمیت آن به صورت کامل و لحظه‌ای مورد پالایش و نظارت مدیرعامل و مدیران ارشد پالایشگاه و مدیران سمندیس قرار می‌گیرد و همه مواردی که در سایت پالایشگاهی انجام می‌شود به صورت هر ۱۲ ساعت میزان پیشرفت پروژه در جلسات مستمر مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد

انجام اورهال با زبده‌ترین نیروها و متخصصان

جانشین مدیر سایت پالایشگاه ششم نیز با بیان اینکه تا این لحظه و در مدت زمان انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاه، همه کارهای انجام شده فراتر از حد انتظار و استاندارد بوده، گفت: میزان کار مفید نیروها در این بازه زمانی بالای ۹۰ درصد بوده است.

رضا بناگر در این‌باره افزود: باتوجه به برنامه‌ریزی اصولی و تجمیع منابع و مدیریت نیروها، اورهال امسال با استفاده از حداکثر توان نیروهای در اختیار به بهترین نحو در حال انجام است.

بناگر با تأکید بر انتخاب و بهره‌مندی سمندیس از سرپرستان باسابقه و نیروهای کار زبده و متعهد، اضافه کرد: به جهت اطمینان از تعهد و تخصص، پذیرش نیروهای کار را به انجام تست از سوی کارفرما و تاییدیه او وابسته کردیم تا از نظر فنی تایید شوند علاوه‌بر اینکه با بازگرداندن اعتماد و آرامش به نیروهای چارت، با وجود همه مشکلاتی که ناخواسته سمندیس گرفتار آن شده بود، مجموعه کاری منظم و به دور از هرگونه حاشیه‌ای را در اختیار داریم.

استفاده از تجهیزات باکیفیت سازندگان ایرانی

از سوی دیگر رئیس بهره‌برداری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی نیز با اشاره به آغاز عملیات تعمیرات اساسی این پالایشگاه اظهار داشت: این تعمیرات اساسی با تکیه بر توان و دانش متخصصان و کارکنان داخلی انجام می‌شود.

شهاب چهارلنگ یکی از موارد مهم و کلیدی در بازه تعمیرات اساسی امسال پالایشگاه را انجام تعمیرات مهم در ردیف گازی سوم برشمرد که با استفاده از قطعات و تجهیزات جدید و باکیفیت سازندگان ایرانی و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این اقدامات حیاتی بدون کاهش تولید در سکوی گازی و با مدیریت گاز مازاد با هدف رفع موانع در تولید و انجام اقدامات اصلاحی لازم کلید خورده است.

چهارلنگ تصریح کرد: بازرسی داخل کولدباکس ردیف سوم، اصلاح نقاط تزریق متانول در داخل و بیرون کولدباکس، تعویض خطوط بخار مربوط به خط بخار واحد آمین، تعویض آمین ردیف سوم، شستشوی برج‌ها و انجام بازرسی‌های تجهیزات حیاتی پالایشگاه‌ها از موارد و اقدامات شاخص تعمیرات اساسی در ردیف سوم گازی این پالایشگاه است.

رئیس بهره‌برداری پالایشگاه ششم اضافه کرد: عملیات مهم تعویض خط لوله دریایی فاز ۱۶ این پالایشگاه که یکی از مهمترین پروژه‌های ملی است و با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی و دانش سازندگان بومی محقق شده، از ۲۷ تیرماه آغاز شده است.

به گفته چهارلنگ، عملیات اتصال خط لوله جدید به بخش خشکی خط لوله قدیم در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن محقق خواهد شد و با انجام این عملیات بزرگ ظرفیت تولید از خط لوله دریایی فاز ۱۶ پالایشگاه ششم پارس جنوبی به حداکثر میزان طراحی، افزایش پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: انجام بازرسی‌های لازم از تجهیزات مهم ردیف‌های سوم و چهارم فاز ۱۶ و رفع گلوگاه‌های عملیاتی درجهت تولید را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده‌ایم تا تولید پایداری در زمستان پیش رو داشته باشیم و آسایش و آرامش را برای مردم کشورمان به ارمغان آوریم.

به‌گفته این مدیر پالایشگاه ششم، انجام عملیات تعمیرات اساسی فاز ۱۵ پالایشگاه ششم پارس جنوبی نیز از ۴ مهرماه امسال آغاز خواهد شد.

سه اقدام اساسی سمندیس در سال ۱۴۰۱

گفتنی است پیمانکار خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم با پشت سرگذاشتن سخت‌ترین زمستان در سال ۱۴۰۱ و قرار گرفتن در گرمترین تابستان ۱۴۰۲، تاکنون اقدامات اساسی ازجمله تعمیر اساسی برج جذب ردیف گازی این پالایشگاه را با بالاترین استاندارد ممکن و به‌صورت جهادی و در کوتاهترین زمان ممکن انجام داد.

همچنین همزمان با تعمیرات برج یاد شده و باتوجه به کاهش راندمان و دهیدراته شدن کلدباکس، نیاز به تعویض مولکولارسیو درایرهای واحد ۱۰۴ نیز ضروری بود که این عملیات به‌صورت کاملا مکانیزه و با بهره‌گیری از روش‌های نوین تعویض برخط (آنلاین) بدون نیاز به توقف کامل واحد، انجام شد.

از سوی دیگر به‌منظور تأمین آتیه نیروهای انسانی پالایشگاه، همه کارگران و پرسنل مستقر در پالایشگاه ششم پارس جنوبی بالغ‌بر ۷۳۰ نفر به مدت دو سال و تا پایان مدت قرارداد خود در پالایشگاه ششم تحت پوشش بیمه عمر و تأمین آتیه قرار گرفتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.