تجاری‌سازی کشاورزی ایران ساختار ندارد

به گزارش خبر انرژی ، رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو درباره چگونگی رفع موانع تجارت محصولات کشاورزی اظهار داشت: تجاری‌سازی محصول، ساختار می‌خواهد بنابراین اینکه فقط حرف بزنیم و در عمل، کاری دیگر انجام دهیم ممکن نیست.

تجاری‌سازی کشاورزی ایران ساختار ندارد؛ بالغ‌بر ۱۰ سال است که قانون انتزاع از سوی وزارت جهادکشاورزی اجرا می‌شود اما هیچ ساختار، بودجه و نیروی انسانی برای تجارت محصولات کشاورزی و بازار هدف تعیین نشده است.

به گزارش خبر انرژی ، رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان این مطلب در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو درباره چگونگی رفع موانع تجارت محصولات کشاورزی اظهار داشت: تجاری‌سازی محصول، ساختار می‌خواهد بنابراین اینکه فقط حرف بزنیم و در عمل، کاری دیگر انجام دهیم ممکن نیست.

قاسم پیشه‌ور تجاری‌سازی محصولات کشاورزی را نیازمند عضویت در سازمان تجارت جهانی دانست و افزود: ما عضو این سازمان نیستیم و وقتی هم که عضو نباشیم یعنی ساختار و نظام نداریم، آن وقت هر کسی برای صادرات محصول ورود می‌کند.

اما وقتی عضو سازمان تجارت جهانی باشیم، بازار هدف، تولیدکننده و مصرف‌کننده آن مشخص است.

پیشه‌ور اضافه کرد: ما با این شرایط محصول تولید می‌کنیم اما نمی‌دانیم که مصرف‌کننده ما داخلی است یا خارجی و زیرساختی هم برای آن تعریف نکردیم ضمن اینکه تولیدکننده هم در زمان کاشت، داشت و برداشت دغدغه بازرگانی ندارد.

وی ادامه داد: طی ۱۰ سال اخیر که قانون انتزاع تصویب و به اجرا درآمد این موضوع به وزات جهاد کشاورزی محول شد اما با وجود واگذاری قانون، هیچ ساختار، بودجه و نیروی انسانی برای تجارت محصولات کشاورزی و بازار هدف تعیین نشده است.

رییس اتاق اصناف کشاورزی ایران ممنوعیت‌های خلق‌الساعه و یک شبه برخی از اقلام صادراتی را ناشی از نبود همین ساختارها برشمرد و گفت: ما هنوز در بخش کشاورزی برندینگ نداریم و متأسفانه محصولات کشاورزی ما شناسنامه ندارند و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی اگرچه برعهده اتاق اصناف کشاورزی است ولی در قانون یک موضوع اختیاری تلقی می‌شود.

پیشه‌ور یادآور شد: همه تولیدکنندگان باید اطلاعات خود را در سامانه و درگاه ملی مجوزها بارگذاری کنند تا دغدغه صادرات و بازار محصول را نداشته باشند.

وی از سختی‌ها و چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی شمال کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر سخن گفت و تصریح کرد: با وجود سه بندر در این منطقه، هیچ فعالیت صادراتی صورت نمی‌گیرد چراکه امکانات ریلی، هوایی و دریایی مهیا نیست و کانکس‌های یخچالی و بسته‌بندی متناسبی نیز وجود ندارد.

پیشه‌ور در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شرایط اقلیمی کشور ما منحصربه‌فرد است اما از این شرایط به درستی استفاده نمی‌کنیم و بیشترین ضرر هم متوجه تولیدکننده و بخش تولید است و درنهایت هم باید شاهد تغییر کاربری اراضی کشاورزی و گرایش تولیدکنندگان به سمت کارهای دیگر و پرسود باشیم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران یادآور شد: بند «ز» آیین‌نامه هیأت دولت مصوب سال ۱۳۹۷ اشاره کرده که صادرات و واردات ضمن سلامت محصول باید با نظر اتاق اصناف کشاورزی انجام شود اما برای صادرات و واردات محصولات تا این تاریخ، نظر اتاق اصناف که متولی قانونی این کار است، گرفته نشده است.

قاسم پیشه‌ور با تأکید بر اینکه سیاستگذاری برای واردات باید با نظر و اطلاعاتی که توسط اتاق اصناف کشاورزی ارائه می‌شود، انجام گیرد گفت: کشاورزی برخلاف صنایع دیگر فراقوه‌ای است؛ یعنی کشاورز از خدمات وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه، وزارت کار و بیمه تأمین اجتماعی استفاده کرده و در نهایت کالا را تولید می‌کند بنابراین اگر مشکلی در هر یک از این دستگاه‌ها رخ دهد، تولید محصول با اختلال روبه‌رو خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.