واردات خودرو از کره ممنوع شود

به گزارش خبرانرژی، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی كشور با بیان این مطلب در رادیو گفت‌وگو درباره ابعاد مختلف واردات خودرو گفت: ما صد درصد موافق واردات هرگونه كالای مجاز به كشور هستیم اما به این شرط كه مخل نظام اقتصادی كشور به ویژه ضربه به تولید داخل نباشد و از منابع تولید داخل هم استفاده نكند.

واردات خودرو از کره ممنوع شود؛ در سال ۱۳۹۲ کره جنوبی صنعت خودروی ما را فلج کرد اما بیشترین واردات از کره جنوبی بود و این تاریخ نباید دوباره تکرار شود.

به گزارش خبرانرژی، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با بیان این مطلب در رادیو گفت‌وگو درباره ابعاد مختلف واردات خودرو گفت: ما صد درصد موافق واردات هرگونه کالای مجاز به کشور هستیم اما به این شرط که مخل نظام اقتصادی کشور به ویژه ضربه به تولید داخل نباشد و از منابع تولید داخل هم استفاده نکند.

آرش محبی‌نژاد که در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی سخن می‌گفت دباره ایرادات آیین‌نامه اظهار داشت: این آیین‌نامه علاوه‌بر ایرادات اساسی، ایرادات تکمیلی هم دارد؛ ایراد تکمیلی این است که سقف ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو تعیین کردند در صورتیکه می‌توانند تعرفه گمرکی را بالا ببرند تا از محل سود و عوارض گمرکی، هم دولت کسری بودجه خود را جبران کند و هم سلیقه‌های مختلف مردم پوشش داده شود.

محبی‌نژاد افزود: یکی از ایرادات اساسی که ما بارها در قالب نامه به مجلس و دولت گوشزد کردیم این است که در آیین‌نامه اشاره نشده واردات خودرو از کشورهایی که صنعت خودروی ما را تحریم کردند و یا از تحریم‌ها تبعیت کردند ممنوع باشد.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه در سال ۱۳۹۲ کره جنوبی صنعت خودروی ما را فلج کرد اما بیشترین واردات از کره جنوبی بود و این تاریخ نباید دوباره تکرار شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور نظام تعیین تعرفه را نوعی نقض غرض دانست و گفت: اینکه ببینیم قیمت خودرو در بورس چند است و سپس تعرفه آن را تعیین کنیم از اساس، کار اشتباهی است. اگر تعرفه خودروهای اقتصادی پایین‌تر از تعرفه قطعات خودرو دربیاید مضحک است چون تعرفه هیچ کالای تمام شده‌ای نمی‌تواند پایین‌تر از تعرفه اجزایش باشد و در این صورت تولید قطعات در داخل نابود خواهد شد.

وی معتقد است ما زمانی موفق خواهیم شد که شرایط تولید داخل حداقل معادل شرایط واردات باشد اما متأسفانه هنوز الزامات و پیش نیازهای تولید باکیفیت و با تیراژ خودرو و قطعات در کشور مهیا نیست.

محبی‌نژاد تأکیدکرد: اگر شرایط تولید داخل فراهم شود در یک شرایط رقابتی، مردم می‌توانند از کالای باکیفیت بهره‌مند شوند و یا از کالای وارداتی استفاده کنند.

به‌گفته وی، این آیین‌نامه برای واردکننده و تولیدکننده عدم قطعیت دارد و آنها را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.