رهبر مخالفان ترکیه پول برق را نداد، برق خانه‌اش قطع شد!

به گزارش خبرانرژی، ترکیه از ابتدای سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش قابل توجه قیمت در قبض‌های برق بوده که منجر به اعتراض مردم شده است. این موضوع در صدر خبرها قرار گرفته و شکافی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی انداخته است.

رهبر مخالفان ترکیه پول برق را نداد، برق خانه‌اش قطع شد! کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه، مهم ترین حزب مخالف دولت گفته است که برق خانه‌اش پس از پرداخت نکردن قبض‌هایش قطع شده است. آقای قلیچ‌داراوغلو در ماه فوریه گفت در اعتراض به افزایش قیمت‌ها قبض برق خود را پرداخت نخواهد کرد.

به گزارش خبرانرژی، ترکیه از ابتدای سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش قابل توجه قیمت در قبض‌های برق بوده که منجر به اعتراض مردم شده است. این موضوع در صدر خبرها قرار گرفته و شکافی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی انداخته است.

قلیچ‌دار اوغلو در ۲۱ آوریل اعلام کرد که برق خانه‌اش پس از دو ماه و نیم پرداخت نکردن صورت حساب‌هایش قطع شده است. او در ماه فوریه گفته بود که در اعتراض به افزایش بسیار زیاد اخیر قیمت‌ها، قبض برق خود را پرداخت نخواهد کرد.

قلیچ‌داراوغلو در ویدیویی که ۲۱ آوریل در توییتر منتشر شد، در کنار همسرش مقابل دوربین قرار گرفت و عهد کرد که یک هفته در تاریکی بماند.

این ویدیو که در آن رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه زیر نور فانوس نشسته است، تا روز ۲۳ آوریل بیش ۹۰۰ هزار بار مشاهده شده است.

قلیچ‌داراوغلو گفت: “دولت‌ها مسئول تامین نیازهای اساسی مردم هستند. پایان نئولیبرالیسم فرا رسیده است. من در برابر ظلمتی که سیاستمداران حریص ایجاد کرده‌اند، ایستادگی می‌کنم.”
او افزود: “این فراخوانی برای ناآرامی مدنی نیست، بلکه مقاومت است. این مبارزه من برای حقوق شماست.” او همچنین از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور خواست تا افزایش اخیر قیمت انرژی را لغو کند.

قیمت برق از ژانویه سال ۲۰۲۲ بین ۵۰ تا ۱۳۰ درصد افزایش یافته است که باعث انتقاد در رسانه‌های اجتماعی و اعتراض‌هایی در مقیاس‌های کوچک در سراسر ترکیه شده است.

فراخوان کمال قلیچ‌داراوغلو در صدر بحث‌ها در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. ابتکار رهبر اصلی اپوزیسیون مایه تحسین و انتقاد در طیف‌های مختلف سیاسی شده است.

دنیز زیرک، ستون نویس سوزکو گفت که ابتکار قلیچ‌داراوغلو راهی برای بیان صریح مشکلات مردم است، اما خطر این را نیز دارد که “اقدامی در سطح بالا باشد که نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد”.
مراد یتکین، روزنامه‌نگار سرشناس، در ویدیویی در کانال یوتیوب خود اظهار کرد که حتی اگر افزایش قیمت‌ها لغو نشود، حرکت قلیچ‌داراوغلو با موفقیت این موضوع را در صدر موضوعات مورد بحث قرار داده است.

مرال آکشنر، رئیس ‘حزب خوب’ اپوزیسیون ملی‌گرا، از متحدان حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، در گفتگو با خبرنگاران از ابتکار قلیچ‌داراوغلو استقبال کرد. در مقابل، ناظران طرفدار دولت ویدیوی قلیچ‌داراوغلو را به سخره گرفتند.

یکی از نویسندگان در برنامه‌ای در شبکه خبری به شدت حامی دولت هابر (خبر)، آن را “یک مانور بد روابط عمومی” نامید.

کاربران طرفدار دولت شبکه‌های اجتماعی ، قلیچ‌داراوغلو را مورد تمسخر قرار دادند و برخی به ویژه از همسرش به دلیل پوشیدن گرمکن در این ویدیو انتقاد کردند که به ادعای آن‌ها ارزش آن ۱۱۹۹ لیره ترکیه (۸۱ دلار) است.

یکی از این افراد در توییتی که بیش از ۱۴۵۰۰ لایک دریافت کرد، نوشت: “گرمکن سلوی قلیچ‌داراوغلو گران‌تر از قبض برق است.”

در انجمن مباحثه پرطرفدار اکشی سُزلوک، بیش از ۳۳۰ نظر از این اقدام قلیچ‌داراوغلو هم ستایش و هم انتقاد کرده‌اند.

یکی از کاربران اکشی سُزلوک گفت: “یک برنامه خلاقانه و جالب توجه.” کاربر دیگری قلیچ‌داراوغلو را “یک سوسیال دموکرات واقعاً اصولی” نامید. با این حال، یکی از کاربران این حرکت را “پوپولیسم مبتذل” تلقی کرد.

کاربر دیگری گفت: “این یک اقدام مضحک است… این یک روش ضعیف و تحریک‌آمیز است. به جای این می‌توانست یک برنامه پخش کند که قبض‌های برق را نشان دهد و بگوید: ‘این چیست؟'”
در همین حال، یک موضوع جداگانه اکشی سُزلوک با عنوان “گرمکن ۱۱۹۹ لیری سلوی قلیچ‌داراغلو” بیش از ۳۵۰ نظر دریافت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.