چرا اروپا از تحریم گاز روسیه طفره می‌رود؟

به گزارش خبرانرژی، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان امروز با هشدار درباره تحریم بخش انرژی روسیه گفت که اروپا عمدا از چنین اقدامی فاصله گرفته چون این کار "امنیت انرژی اروپا را به خطر می‌اندازد."

چرا اروپا از تحریم گاز روسیه طفره می‌رود؟ با وجود موج سنگین و بی‌سابقه تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، یک حوزه مهم هنوز از این تحریم‌ها مصون مانده: صادرات گاز روسیه به اروپا و پرداخت پول گاز به مسکو.

به گزارش خبرانرژی، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان امروز با هشدار درباره تحریم بخش انرژی روسیه گفت که اروپا عمدا از چنین اقدامی فاصله گرفته چون این کار “امنیت انرژی اروپا را به خطر می‌اندازد.”

آقای شولتز که کشورش وابستگی زیادی به گاز روسیه دارد، می‌گوید تامین گاز اروپا در شرایط فعلی از راه دیگری امکان‌پذیر نیست و زندگی روزمره شهروندان به آن وابسته است.

پیامدهای جنگ تا همین لحظه و بدون تحریم بخش انرژی روسیه، قیمت نفت برنت را به مرز ۱۴۰ دلار در بشکه رسانده که در ۱۴ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

اروپا حدود ۴۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند و حالا نگران است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از این حربه برای تلافی تحریم‌ها علیه کشورش استفاده کند.

اما از طرفی مسکو که گازش را از طریق اوکراین به اروپا صادر می‌کند، در این شرایط بیش از پیش محتاج پول گاز است.

کاتیا آدلر، سردبیر بخش اروپا در بی‌بی‌سی، می‌گوید آمریکا و اوکراین به اتحادیه اروپا فشار می‌آورند تا دست کم نفت روسیه را تحریم کند اما بروکسل همچنان از این اقدام طفره می‌رود. او می‌گوید کشورهای شرق اروپا که خود را در معرض تهدید مسکو می‌بینند با تحریم بخش انرژی روسیه موافقند اما اعضای دیگر اتحادیه مانند آلمان و ایتالیا نگران به خطر افتادن امنیت انرژی و سر به فلک کشیدن قیمت‌ها هستند.

جریان گاز مختل شده؟

هنوز نه. به گزارش رویترز روسیه به قراردادهای بلندمدت خود برای فروش گاز به اروپا پایبند بوده است. اما از پارسال تا الان صادرات روسیه تنها به حجم تعیین‌شده در قراردادها محدود بوده چون به گفته مسکو خریداران تقاضای بیشتری نداشته‌اند و روسیه هم با توجه به مصرف داخلی، گاز اضافی زیادی برای صادرات ندارد.

قیمت گاز در یک سال گذشته به شدت بالا رفته چون وضعیت بازارها جهانی و افزایش تقاضا به دلیل احیای بازارها بعد از همه‌گیری کرونا، تولیدکنندگان اصلی را برای تحویل گاز بیشتر با مشکل جدی روبرو کرده است.

آیا فروش گاز روسیه از مسیر اوکراین با مشکل روبرو شده؟

هنوز نه. بر اساس داده‌های شرکت انتقال گاز ایوستریم اسلواکی، میزان گازی که از مسیر ۱۳۰۰ کیلومتری داخل اوکراین عبور می‌کند و به مرز اسلواکی می‌رسد، از شروع جنگ حتی بیشتر هم شده است.

به گزارش رویترز کارشناسان می‌گویند قیمت گاز در بازار نقدی به شدت افزایش یافته و به همین دلیل گاز روسیه که عمدتا با قراردادهای بلندمدت فروخته می‌شود، جذابیت بیشتری برای اروپایی‌ها پیدا کرده است.

اوکراین بخشی از تجارت گاز بین مرزی با روسیه را ممنوع کرده اما گفته است که با خط لوله صادرات گاز روسیه به اروپا کاری ندارد.

چه بر سر نورد استریم ۲ می‌آید؟

پرونده نورد استریم ۲ احتمالا سر از دادگاه‌های بین‌المللی در می‌آورد. سرمایه‌گذاران این پروژه انتقال گاز ممکن است از آلمان شکایت کنند چون مجوز این خط لوله را به عنوان اقدامی تنبیهی علیه روسیه معلق کرده است.

این پروژه ۱۱ میلیارد دلاری قرار بود ظرفیت انتقال خط لوله زیردریایی نورد استریم ۱ از روسیه به آلمان را دو برابر کند. کار پروژه تمام شده اما اگر آلمان مجوز بهره‌برداری از آن را صادر نکند، ممکن است بلا استفاده بماند، به تدریج در دریای بالتیک دچار فرسایش شود و ضرر هنگفتی به صاحبش، یعنی شرکت گازپروم روسیه و همین طور پنج شرکت انرژی غربی بزند که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

چرا نورد استریم ۱ گرفتار تحریم نشد؟

نورد استریم ۱ که بیش از یه دهه گاز روسیه در آن جریان داشته در حال حاضر برای آلمان حیاتی است. بیشتر گاز وارداتی آلمان از روسیه از همین خط لوله تامین می‌شود و توقف آن ضربه بزرگی به اقتصاد آلمان خواهد بود. تفاوت آن با نورد استریم ۲ آن است که پروژه جدید هنوز عملیاتی نشده و تا الان آلمان نیازی حیاتی به گاز بیشتر نداشته است. گازپروم روسیه می‌خواست با ساختن نورد استریم ۲ تمام گاز صادراتی به آلمان را به طور مستقیم و از طریق دریای بالتیک به این کشور برساند. در حال حاضر بخشی از گاز آلمان از مسیر خط لوله‌های لهستان و اوکراین وارد این کشور می‌شود.

چرا روسیه تحریم‌های غرب را با قطع گاز تلافی نمی‌کند؟

کرملین گفته به تحریم‌های غرب پاسخ خواهد داد اما مشخص نکرده این واکنش چگونه خواهد بود. قطع گاز در شرایط فعلی به نفع روسیه نیست چون این کشور را در حالی که با تحریم‌‌های شدید دست و پنجه نرم می‌کند، از درآمدی هنگفت محروم خواهد کرد و مشوقی برای کشورهای غربی خواهد بود تا روند وابستگی خود از انرژی روسیه را شتاب بدهند.

دهه‌هاست که روسیه تلاش کرده خود را تامین‌کننده قابل اعتمادی برای گاز اروپا نشان دهد. اواخر سال گذشته میلادی بلاروس در واکنش به تحریم‌های غرب تهدید کرد که جریان گازی که از خط لوله‌های این کشور می‌گذرد را قطع کند، اما روسیه شتابزده وارد عمل شد تا به مشتریان اروپایی‌اش اطمینان دهد که به تعهدات فعلی و آینده‌اش برای انتقال گاز پایبند خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.