کاهش یک درصدی زیان انباشته افتخار دوره مدیریتی «شریفی» در بیمه ایران

به گزارش خبر انرژی به نقل از پایگاه خبری رازپول، حسن شریفی، مدیرعامل بیمه ایران نه تنها کاهش حدود یک درصدی زیان انباشته را محصول دوره مدیریت خود می داند، بلکه از کاهش سهم بازار این شرکت به ۲۷ درصد نیز تمام قد دفاع می کند و آن را محصول بهینه سازی پرتفوی این شرکت عنوان می کند.

مدیرعامل بیمه ایران اخیرا اعلام کرده است که روند رو به رشد زیان انباشته شرکت متوقف و رقم آن از ۸۹۳۱ به ۸۸۳۶ میلیارد تومان رسیده است، اما سوال از مدیرعامل بیمه ایران این است که با نرخ کاهش حدود یک درصدی که طول دوره مدیریت ایشان در این شاخص روی داده، چند سال طول می کشد که این زیان مستهلک شود؟

به گزارش خبر انرژی به نقل از پایگاه خبری رازپول، حسن شریفی، مدیرعامل بیمه ایران نه تنها کاهش حدود یک درصدی زیان انباشته را محصول دوره مدیریت خود می داند، بلکه از کاهش سهم بازار این شرکت به ۲۷ درصد نیز تمام قد دفاع می کند و آن را محصول بهینه سازی پرتفوی این شرکت عنوان می کند.

این در حالی ست که در سال ۱۴۰۰ سهم بازار بخش دولتی بنابر آمارهای بیمه مرکزی ۳۰٫۹ درصد گزارش شده است.

کاهش سهم بازار این شرکت به ۲۷ درصد در حالی رخ داده که حالا شریفی آنرا محصول بهینه سازی پرتفو عنوان کرده و البته به رشد حق بیمه در سال گذشته و سه ماهه ابتدای امسال نیز اشاره دارد. البته اینکه با وجود رشد پرتفو چرا سهم بازار بیمه ایران آب می رود نیز پرسشی اساسی است.

بنابر اظهارات او بیمه ایران در سال گذشته بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان سود ساخته است. اما همین سود اندک نیز جای سوال بسیاری دارد.

آمارها نشان می دهد که در همین بازار بیمه کشور در شرکتی که بیمه ایران سهام دار بوده است؛ بیمه اتکایی امین(مستند به صورت های مالی سال ۱۴۰۱) بالغ بر ۴۵۷میلیارد تومان سود محقق کرده است، در حالی که سرمایه آن با بیمه ایران قابل مقایسه نیست.

از سوی دیگر سود ۱۳۰ میلیارد تومانی بیمه ایران در سال گذشته با سرمایه ۱۸ هزارو ۹۰۰ میلیارد تومانی بیانگر این مهم است که شریفی و هیات مدیره اش حتی به اندازه یک درصد سرمایه فعلی نیز سودسازی نکرده اند. همچنین اگر پرتفوی شرکت بهینه سازی شده چرا تاثیر آن بر سود شرکت قابل ملاحظه نیست؟

برخی چنین اقداماتی را محصول عدم توجه شریفی به بدنه متخصص شرکت و عزلت نشینی برخی مدیران و ارائه رده های کارشناسی به برخی افراد متخصص می دانند، اما واقعیت این است که او با هر تفکری اقدام کرده محصولش عدم بالندگی حقوق سهام داران یا دولت یا همان بیت المال است.

البته برخی نیز عدم تخصص او و برخی افراد هیات مدیره را  در زمینه های فنی بیمه ای دلیل چنین سرانجامی برای بیمه ایران می دانند که البته تحلیل مالی عملکرد بیمه ایران نیز چنین سیگنال هایی را بی ارتباط نمی داند.

حسن شریفی در بیست ماهه دوره مدیریت خود هر چند که تلاش کرده نسبت به ماموریت خود در این شرکت صادق باشد اما به نظر نمی رسد که با چنین عملکردی نمره قابل قبولی دریافت کرده باشد تا جایی که حتی در خبر منتشر شده از سوی سایت وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز وزیر اقتصاد عنوان کرده که انتظار بیشتری از این شرکت وجود دارد.

با چنین عملکردی باید دید که آیا دولت سرمایه ارزشمند خود در صنعت بیمه که بیمه ایران به شمار می رود و هر روز شاهد آب شدن سهم بازار آن هستیم همچنان به دستان او خواهد سپرد؟

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر قرار است بیمه ایران با چنین روندی مدیریت شود شاید بهتر باشد سهمش در بازار کمتر شده تا شرکت های نو گرا که حکمرانی هوشمند را سرلوحه کار خود قرار دادند در این صنعت نقش آفرین باشند.

در پایان نیز از وزیر محترم اقتصاد تقاضا می شود که در راستای شفاف سازی هر چه بیشتر رویه مطلوب انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی در سامانه کدال که خود او مبدع آن بوده است، صورت های مالی پیش از مجمع منتشر شود تا با تجزیه و تحلیل این صورت ها پیش از جلسه مجمع مباحث کارشناسی بیشتری در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.