یادداشت: دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

ترکیه به‌دنبال افزایش همکاری‌های تجاری با اندونزی و گسترش بازارها در قاره آفریقا

به گزارش خبرانرژی : این در حالی بوده که در جریان کودتا ۲۵۱ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰۰۰  نفر مجروح شدند. این اظهار نظر از آن جهت دارای اهمیت بوده که برای نخستین‌ بار است، از زبان یک مقام رسمی که تا چندی پیش رئیس اطلاعات و امنیت کشور بود این ارقام بازگو می شود.

ترکیه به‌دنبال افزایش همکاری‌های تجاری با اندونزی و گسترش بازارها در قاره آفریقا، وزیر امور خارجه جدید ترکیه که پیش‎تر در راس سازمان اطلاعات امنیت این کشور قرار داشت، با بیان این مطلب که ۱۵ جولای هفت سال قبل یکی از بدترین حوادث تروریستی در ترکیه رخ داده است، بیان کرد» با اینکه چند سال از حوادث کودتای تروریستی جولای می گذرد یاد و خاطره شهدای این اقدام همیشه در ذهن و جان مردم ترکیه خواهد ماند.

به گزارش خبرانرژی : این در حالی بوده که در جریان کودتا ۲۵۱ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰۰۰  نفر مجروح شدند. این اظهار نظر از آن جهت دارای اهمیت بوده که برای نخستین‌ بار است، از زبان یک مقام رسمی که تا چندی پیش رئیس اطلاعات و امنیت کشور بود این ارقام بازگو می شود.

فیدان که در جمع مدیران  THY صحبت می کرد به موضوع دیگری نیز در اظهارات خود اشاره داشته که مربوط به درخواست برای پروازهای ترک‌ها وایولی لاری (ترکیش ایرویز) می‌‌شود و حکایت از افزایش چنین درخواست‌هایی دارد.

اینکه اندونزی خواهان افزایش پروازهای هواپیماهای ترک است.

در خصوص این شرایط وی بیان کرده که ما مصمم هستیم همکاری خود را با اندونزی در زمینه هوانوردی غیر نظامی افزایش دهیم.

فیدان در سخنان خود به ضرورت افزایش همکاری‌های تجاری اقتصادی ترکیه با اندونزی تائید کرد و گفت، ما سوابق تجاری با این کشور داریم  و با اینکه تجارت با اندونزی ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است، ولی هدف تجاری ما رسیدن به رقم ۱۰ میلیارد دلار در تجارت با این کشور است چرا که این حجم تجارت برای تجار ترک قابل اجرایی شدن است.

این در حالی بوده که اندونزی بیشتر خواهان همکاری اقتصادی در زمینه امور مالی فن آوری نوین – حمل و نقل – انرژی، گردشگری و فرهنگ و آموزش عالی است.

با این وجود ترکیه درصد و افزایش پروازهای ترکیش ایرویز به اندونزی است که به تبع آن تعداد توریست و گردشگرانی که راهی این کشور می‌شوند نیز روند صعودی را پشت سر خواهد گذاشت.

در این میان اشاره به یک موضوع ضرورت دارد، اینکه اندونزی در جنوب شرق آسیا یک کشور استراتژیک به شمار می‌رود و کشور در حال توسعه و پیشرفت و با جمعیت مسلمان خود دارای پتانسیل  زیاد اقتصادی در امر صادرات، واردات و بازرگانی SME  است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم در سفر خود به بالی برای شرکت در اجلاس  گروه ۲۰، شورای همکاری‌های استراتژیک ترکیه و اندونزی را پی‌ریزی کرد که می‌تواند نقطه عطفی در بالا برد روابط سیاسی، اقتصادی و هم چنین ارتباط فرهنگی در کشور مسلمان منطقه باشد.

از سوی دیگر ترکیه در صدد است  همکاری های خود را با اندونزی بر اساس مشارکت‌های راهبردی و در سطح بالا گسترش دهد، ضمن اینکه این کشور گسترش بازارهای خود در قاره آفریقا جنوب شرق آسیا را در برنامه‌های توسعه تجاری خود جای داده است و در این راستا به طور حتم برنامه‌ریزی‌های منسجمی نیز مدنظر دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.