ورود صنعت نفت ایران به حوزه‌های جدید فراسرزمینی

به گزارش خبر انرژی به نقل از روابط عمومی شانا، جلیل سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار این مجموعه از ارائه پشنهادهایی برای ورود ایران به حوزه انتقال و عرضه فرآورده و تبدیل و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده در این کشورها خبر داد و گفت: در این زمینه بررسی‌های مطالعاتی انجام شده و در جریان دیدارهای اخیر دو طرف، پیشنهادهایی به طرف‌های مقابل ارائه شده است که نتایج آن در سفر متقابل این کشورها به ایران، اعلام و تبدیل به قرارداد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ورود وزارت نفت به حوزه‌های جدید فراسرزمینی در صنعت پالایش نفت با ارائه پیشنهادهایی از سوی ایران به کشورهای حوزه آمریکای لاتین برای همکاری در توسعه زیرساخت‌های زنجیره توزیع فرآورده از انتقال تا ذخیره‌سازی خبر داد.

به گزارش خبر انرژی به نقل از روابط عمومی شانا، جلیل سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار این مجموعه از ارائه پشنهادهایی برای ورود ایران به حوزه انتقال و عرضه فرآورده و تبدیل و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده در این کشورها خبر داد و گفت: در این زمینه بررسی‌های مطالعاتی انجام شده و در جریان دیدارهای اخیر دو طرف، پیشنهادهایی به طرف‌های مقابل ارائه شده است که نتایج آن در سفر متقابل این کشورها به ایران، اعلام و تبدیل به قرارداد خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های کارشناسی پرشمار برای اطلاع از ظرفیت‌ کشورهای آمریکای لاتین در زنجیره توزیع فرآورده و جمع‌آوری اطلاعات دقیق این کشورها در زمینه تعداد و وضعیت جایگاه‌های عرضه، ظرفیت ذخیره‌سازی و ناوگان حمل‌ونقل، روند رشد مصرف و قیمت‌های مصرف در قالب پرسش‌نامه و اعزام هیئت‌های پرشمار برای بررسی‌های مطالعاتی، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت‌های فعال بخش خصوصی در این حوزه‌ها ورود خواهند کرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: در حوزه نوسازی ناوگان تلاش کردیم نمایندگان شرکت‌های خودروساز را به این کشورها معرفی کنیم و شرکت‌های حمل‌ونقل فرآورده را نیز شکل بدهیم.

سالاری با اشاره به امضای قراردادهای تازه نفتی در زمینه نوسازی میدان‌ها و ورود به زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در حوزه فراسرزمینی تأکید کرد: نگاه ما تاکنون در حوزه فراسرزمینی در صنعت پالایش به سمت فرآورش بود و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان نخستین مجموعه‌ در وزارت نفت به حوزه فراسرزمینی ورود کرد و در نشست ابتدایی که در حضور وزیر نفت برگزار شد، کارگروه‌ها شکل گرفتند و برآوردهایی در زمینه نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های این کشورها در دستور کار قرار گرفت، اما هدف بعدی پس از فرآورش این بود که بازار این کشورها را بررسی کنیم و با توجه به شرایط قیمتی بتوانیم در زنجیره انتقال و توزیع آنها ورود کنیم. در این زمینه پیشنهاد ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی برای فرآورده‌هایی نظیر گاز مایع که تولید آن در کشور مثبت‌ است، ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه گام مهم در این زمینه بحث اعتمادسازی بود، تصریح کرد: در این زمینه دفاتر را فعال کردیم و نمایندگان این شرکت‌ها در ایران حضور یافتند و از نزدیک صنعت ما را دیدند و با شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان آشنا شدند و خوشبختانه اعتمادسازی درباره ظرفیت‌های صنایع پالایشی ایران انجام شد. افزون بر آن استفاده از کالای ایرانی دستاوردی بود که برای کشور به‌دست آمد، ضمن آنکه نیروهای توانمند ایرانی توانستند به تبادل دانش و اطلاعات در این کشور بپردازند.

به گزارش شانا، ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم، مسیری تازه‌ برای توسعه همکاری‌ها در پیش گرفته‌اند و امضای قرادادهای همکاری نفتی، یکی از پرنورترین نقاط در دیپلماسی وزارت نفت کشورمان بوده است. در جریان سفر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ اوجی و هیئت همراه به ونزوئلا قرارداد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری در زمینه توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش سرمایه انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی امضا شد.

طی سفر رسمی خردادماه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ایران که به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری انجام شده بود، تهران و کاراکاس افزون بر سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۰ ساله، اسنادی را برای همکاری در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی امضا کردند.

قرارداد پروژه تعمیرات اساسی پالایشگاه فراسرزمینی «ال‌پالیتو» به‌عنوان نخستین پروژه فراسرزمینی وزارت نفت، پس از دهه‌ها به همت وزارت نفت دولت سیزدهم امضا و اجرایی شد. جواد اوجی، وزیر نفت کشورمان پیش از این از پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام کشور در این پالایشگاه، پس از تکمیل عملیات تعمیرات اساسی و راه‌اندازی خبر داده بود.

وزارت نفت برای نخستین بار موفق خواهد شد با اجرای پروژه‌های فراسرزمینی در کشور ونزوئلا و دیگر کشورها، افزون بر تضمین بازارهای صادراتی نفت، با صدور خدمات فنی و مهندسی، افزون بر رونق روابط سیاسی و اقتصادی، درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را افزایش دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.