مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت:

رتبه برتر وزارت نفت در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

به گزارش خبرانرژی به نقل از شانا، علی فروزنده بعد از ظهر روز (چهارشنبه ۲۴ خردادماه) در سومین نشست هم‌اندیشی نمایندگان صنعت نفت در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با بیان اینکه اساس سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات برای بهبود حکمرانی طراحی شده است، گفت: بخش مهمی از حقوق شهروندی که در این سامانه به آن اشاره شده می‌تواند به مدیران کمک کند تا تصمیم خود را در معرض قضاوت عمومی قرار بدهند.

رتبه برتر وزارت نفت در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت بیان کرد: بر اساس گزارشی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهاد ریاست جمهوری ارائه کرده وزارت نفت در چهار بخش از ۶ بخش سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در میان وزارت‌خانه‌های دولت سیزدهم رتبه نخست را به دست آورده است.

به گزارش خبرانرژی به نقل از شانا، علی فروزنده بعد از ظهر روز (چهارشنبه ۲۴ خردادماه) در سومین نشست هم‌اندیشی نمایندگان صنعت نفت در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با بیان اینکه اساس سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات برای بهبود حکمرانی طراحی شده است، گفت: بخش مهمی از حقوق شهروندی که در این سامانه به آن اشاره شده می‌تواند به مدیران کمک کند تا تصمیم خود را در معرض قضاوت عمومی قرار بدهند.

سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

وی افزود: اگر نتوانیم توضیح قانع کننده‌ای به عموم ذینفعان از جمله مردم برای دلایل و مسائلی که برای آنها تصمیم گرفته‌ایم ارائه دهیم، ممکن است به تصمیم‌هایی که گرفته شده است شک کنیم که آیا این مسائل و دلایل قابل اتکا هستند یا نه، که در این صورت یا زبان مشترک برای قانع کردن نداریم و یا تصمیمی که گرفته شده اشتباه است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تصریح کرد: وزارت نفت اساس اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و خوشحالیم که سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات به‌ عنوان سامانه‌ای نوپا در بزرگترین سازمان اقتصادی کشور با جدیت دنبال می‌شود.

فروزنده افزود: پیشرفت این گونه سامانه‌ها در کشور به حل شدن مشکلات مدیران دولتی کمک می‌کند که بخشی از این مشکلات مربوط به تصمیم‌گیری در سازمان و بخشی دیگر مربوط به روابط عمومی‌هاست، از این رو این گونه سامانه‌ها کارکرد روابط عمومی‌ها را بهبود می‌بخشند.

وی اظهار کرد: تصور بر این است که مسائل و تصمیم‌گیری‌ها اگر شفاف شوند، کارآمدی در کشور افزایش می‌یابد؛ امروزه بیش از پیش به شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات توجه می‌شود و انتظار داریم سامانه‌هایی مانند سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور جدی‌تر گرفته شوند.

مدیرکل روابط عمومی صنعت نفت اذعان کرد: در سال گذشته بدنه کارشناسی کشور از موضوعات مرتبط با سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات استفاده نمی‌کرد، اما اکنون برای تحلیل بسیاری از مسائل از این سامانه استفاده کرده و دامنه کاربران وسیع‌تری برای این سامانه به وجود آمده است.

فروزنده با اشاره به راه اندازی سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سال ۱۳۹۶ در کشور گفت: طبق گزارشی که امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس‌جمهوری ارائه کرده، وزارت نفت طبق شاخص‌های این گزارش رتبه‌های خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه روابط‌ عمومی‌ها باید پیشرو و نهاد برتر اجرای این قانون سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باشند، گفت: مسیر اجرای این قانون بسیار تعیین کننده خواهد بود و روابط عمومی‌ها می‌توانند به‌عنوان یه عنصر تعیین‌کننده روی این موضوع تأثیرگزار باشند.

مدیرکل روابط عمومی صنعت نفت اظهار کرد: تاکنون همه نمایندگان وزارت نفت در این سامانه عملکرد خوبی داشته و در تلاشیم طبق چارچوبی مشخص اطلاعات قابل ارائه را در این سامانه عرضه کنیم.

فروزنده گفت: در سال ۱۴۰۱ وزارت نفت بیشترین اسناد منتشره را در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات داشته و از ۲ هزار و ۳۳۲ سندی از کل صنعت نفت در این سامانه منتشر شده ۲ هزار و ۲۷۹ سند را ستاد وزارت نفت منتشر و در زمینه پاسخگویی عملکرد ۱۰۰ درصدی داشته است، میانگین زمان پاسخگویی از سوی این ستاد دو روز بوده است. از ۲ هزار و ۲۰۰ عضو این سامانه هزار و ۹۰۰ عضو آن دولتی هستند.

وی افزود: پارسال در چهار بخش از ۶ بخش سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، وزارت نفت در میان وزارت‌خانه‌های دولت سیزدهم حائز رتبه نخست و در بخش دیگری دوم و در بخشی دیگر سوم شده است. این سامانه شامل وزارتخانه‌ها، نهادهای وابسته به‌ دولت، نهادهای انقلابی، نیروهای مسلح، قوه‌ قضاییه، قوه مقننه و مؤسسه‌ها و نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.