چرا مسئله بنزین امسال مانند آبان 98 نشد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در همایش «پدافند غیرعامل و رسانه پایدار» حاضر شده بود، در بخشی از صحبت هایش با طرح این پرسش که چرا موضوع بنزین در آبان ۱۴۰۰ جواب نداد، در این زمینه توضیح داد: «جمهوری اسلامی در دوره جدید به واسطه اعتماد و سرمایه اجتماعی که آقای رییس جمهور و دولت جدید آفریده به این مرحله از اعتماد متقابل رسیده بود که سیستم عمومی جامعه نسبت به این واکنش نباید از موضع تقابلی با حاکمیت وارد بشود و رسانه‌ها مثل رسانه ملی نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند.»

به گزارش آژانس خبری انرژی به نقل از ایسنا، این همایش با حضور جمعی از مسوولان کشوری و لشگری و اصحاب رسانه از صبح دوشنبه ـ ۱۷ آبان ماه ـ در تالار وحدت با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع شد و سپس سرود ملی با قیام حضار پخش شد.

محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ  که در این همایش حاضر شده بود، در سخنانی اظهار کرد: ما در حوزه رسانه فرهنگ و رسانه وضعیت خاصی در کشورمان داریم.  دوستانمان در پدافند غیر عامل همت کردند و وارد تدوین سند در این حوزه شدند. تعهداتمان در حوزه فرهنگ و رسانه روشن است و چیزی نیست که مغفول باشد. نوع کنشگریمان هم باید روشن باشد. در این چهار دهه درگیری مستقیم با جریان تمدن غربی در حوزه فرهنگی و رسانه ای تعابیر مهمی بود که رهبر عزیز انقلاب در ترسیم میدان درگیری استفاده کردند؛ تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم این ها همه تعابیری هست که صحنه درگیری را نشان‌ می دهد.

او با اشاره به چند راهکار مهم و اساسی در این حوزه، خاطرنشان کرد: یکی اینکه حتما جریان رسانه ای ما از وضعیت منفعل و پدافندی فعلی به وضعیت آفندی تغییر کند. این قابلیت و ظرفیت، امروز برای ما وجود دارد. اگر یک روز از بحث تکنولوژی ها و عقب افتادگی های صنعتی صحبت می کردیم امروز با تغییر فضای کنشگری رسانه های بیدار، فرصت جبران عقب افتادگی ها برای ما هست. کما اینکه وضعیت فضای مجازی را بیشتر از اینکه از موضع تهدیدش بخواهم صحبت کنم به عنوان یک زمین بازی جدید می دانم که برای فعالیت های فرهنگی جبهه انقلاب باید تعریف شود.

اسماعیلی تاکید کرد: باید از این وضعیت انفعالی عبور کنیم و این قابلیت و توانمندی امروز در جبهه انقلاب به کثرت وجود دارد. در بخش های مختلف  سیستم حاکمیتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا سایر نهادها هنرمندی شان باید تفهیم شرایط بلوغ این استعدادها و این فضا باشد. ما اثراتش را داریم می بینیم. اثرات حضور قوی جریان انقلاب را در این عرصه می بینیم و این قابلیت را داریم، در عین حال که حتما بایستی به تمهیدات متعدد بیندیشیم تا دچار آسیب نشویم. در این حوزه فضای کنشگری، فعالانه باید عمل کنیم، در حوزه عمومی هم من فکر می کنم مهمترین کار در حوزه پدافند غیرعامل بحث افزایش سواد رسانه ای است. اگر سواد رسانه ای به عنوان یک راهکار جدی در دستور کار متولی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه قرار بگیرد حتما ما با یک جهش در فعالیت های آتی خود مواجه خواهیم بود.

وزیر ارشاد هشدار داد: الان جریانی پیوسته در داخل و خارج با پاسکاری دنبال این هستند که فضای مدیریتی کشور را دچار بهم ریختگی کنند. چرا موضوع بنزین جواب نداد در این فضا؟ دلیلش این بود که جمهوری اسلامی در دوره جدید به واسطه اعتماد و سرمایه اجتماعی که آقای رییس جمهور و دولت جدید آفریده به این مرحله از اعتماد متقابل رسیده بود که سیستم عمومی جامعه نسبت به این واکنش نباید از موضع تقابلی با حاکمیت وارد بشود و رسانه ها مثل رسانه ملی نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند. برای اینکه سواد رسانه ای در جامعه رشد و تعمیم پیدا کند، به همان اندازه حاکمیت هم باید سرمایه اجتماعی خودش را بالا ببرد. این مسئله ای است که امروز در افکار عمومی و دولت مطرح است.

اسماعیلی به صحبت هایش اضافه کرد: شما اتفاق بنزینی آبان ۹۸ را نگاه کنید. غافلگیر کردن مردم، جامعه را دچار بحران و حیرت کرد که امتیازی نیست. ما بایستی برای همه ی فعالیت های مهم موضعی مشابه (بنزین در آبان ۱۴۰۰) را داشته باشیم.

او سپس به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در موضوع کرونا ما اوایل شهریور برای بازگشایی فعالیت ها و عادی شدن امور، افکارسنجی کردیم. ۸۱ درصد مردم با بازگشایی مراکز علمی آموزشی مخالف بودند. دولت کار خودش را انجام داد. واکسیناسیون را ادامه داد و امروز به بالای ۹۰ میلیون رسانده؛ ۶۰ میلیون دُز اول و بالای ۳۰ میلیون دُز دوم را دریافت کردند و یک ایمنی درجامعه اتفاق افتاده است. امروز که ما نظرسنجی می کنیم، ۷۰ درصد موافق بازگشایی فعالیت های اجتماعی هستند. در کمتر از دو ماه و نیم این اتفاق افتاده است. من اگر به عنوان حاکمیت، شهریور ماه اصرار می کردم که حتما باید فعالیت ها از سر گرفته شود با مخالفت اجتماعی فزاینده روبرو می شدم اما آمدم وظایف خودم را انجام دادم، کارم را به شکل قابل قبولی جلو بردم. افکارسنجی ها نشان می دهد ۸۳ درصد مردم از عملکرد دولت در مبارزه با کرونا رضایت کامل دارند. آقای رییس جمهور شهریور ماه فرمودند افکار عمومی را قانع کنید تا فعالیت ها از سر گرفته شود. یک پیوست رسانه ای خوب تدوین شد هر شب جلسه داشتیم من خودم جلسه را اداره می کردم. هفته به هفته از افکار عمومی بازخورد می گرفتیم. تا اینکه در هفته گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رسید. هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما این‌ افکارسنجی را انجام داد. ما امروز می توانیم بگوییم از ۱۵ آبان مدارس متوسطه می توانند باز شوند و اول آذر ماه مراکز فرهنگی هنری کنسرت ها و تئاتر ها می توانند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی آغاز به کار کنند. اگر به هر دلیل رنگ شهر از نارنجی به قرمز تبدیل شد ما دوباره فعالیت ها را متوقف می کنیم؛ با شفافیت. امیدوارم دوستان عزیزم در بخش های مختلف و همه ما در کنار هم بتوانیم ان شاءالله این مهم را به سرانجام برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.