قراباغ منطقه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاران ترک ها/ باکو نمایشگاهی دائمی برای صنایع و تولیدات ترکیه

به گزارش تجارت 100 ، دکتر سید جلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت و کشور های هم مرز/ این در حالی بود که پیش از وقوع جنگ ۴۴ روزه، بیشتر فعالیت سرمایه‌گذاران و پیمانکاران ترک معطوف به حوزه ساخت و ساز و انرژی بود، ضمن اینکه برای پیمانکاران ساختمان نیز ورود به پروژه‌های زیرساختی آذربایجان گزینه ای مناسب به شمار می رفت، علاوه براین در بخش انرژی نیز خطوط گاز جیحان، باکو بهترین و شاخص‌ترین حوزه محسوب می شد.

الحاق قراباغ به آذربایجان پس از ۴۴ روز جنگ موقعیت‌های جدیدی را برای ترکیه فراهم کرد و باعث شد تا روابط دو کشور آذربایجان و ترکیه تقویت شود، همچنین روابط دو رهبر ترک الهام علی یف واردوغان را نیز تحکیم کرد.

به گزارش خبرانرژی ، دکتر سید جلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت و کشور های هم مرز/ این در حالی بود که پیش از وقوع جنگ ۴۴ روزه، بیشتر فعالیت سرمایه‌گذاران و پیمانکاران ترک معطوف به حوزه ساخت و ساز و انرژی بود، ضمن اینکه برای پیمانکاران ساختمان نیز ورود به پروژه‌های زیرساختی آذربایجان گزینه ای مناسب به شمار می رفت، علاوه براین در بخش انرژی نیز خطوط گاز جیحان، باکو بهترین و شاخص‌ترین حوزه محسوب می شد.

باکونشینان مشتریان پروپا قرض ترک‌ها

اکنون اما در نگاهی کلی به بازارهای آذربایجان و شهر باکو می‌توان شاهد حضور قوی ترکیه در داد و ستدهای این منطقه بود. نفوذ صنعت پوشاک ترکیه به بحث البسه زنانه بچه گانه مردانه و تمایل استفاده هر طبقه از جامعه مذکور موجب شده تا به نوعی نمایشگاهی دائمی برای تولیدات ترکیه برپا شود، ضمن اینکه باید گفت در کنار پوشاک، مشتریان با هر درجه ای از درآمد خریدار اشیای لوکس و لوازم خانگی بالاخص در حوزه‌ای که ترک‌ ها با آن بیاض اشیا هستند.

به طور مثال یخچال، فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و انواع tab le wear یا لوازم آشپزخانه و علاوه بر آن دیگر لوازم ساخت ترکیه، همانطور که اشاره شد، باکو را  نمایشگاه بزرگ و  دائمی برای این کشور تبدیل کرده است.

حضور در صنایع نوپای آذربایجان

در صنایع نوپای آذربایجان هم، اما ترک ها حضوری قابل توجه دارند، از سوی دیگر حمل و نقل و لجستیک خط آهن قاص به باکو و حمل بار از طریق قطار از دریای خزر از طریق فری بوت‌ها و کشتی‌ها به آن سوی ساحل خزر را هم باید نمادی دیگر از برقراری پیوندی اقتصادی دانست که در حال گسترش بوده و حاصل رویکرد مدنظر دکترین سیاست در خدمت اقتصاد ترکیه است.

البته نباید از یاد برد که روابط ترکیه و آذربایجان بعد از جنگ قراباغ شکل جدید یافت و توجه ها را به سوی قره‌باغ جلب کرد، براین اساس شرکت‌های ترک به سراغ بهره‌گیری از فضای موجود برای سرمایه‌گذاران، همچنین مشارکت در ساخت و ساز صنایع سبک و سنگین منطقه رفتند و حضور در حوزه معدن مناطق قراباغ که تقریباً دست نخورده مانده بود نیز مقوله دیگری بود که مدنظر قرار گرفت.

راهکار الهام علی اوف برای تثبیت قدرت

در این میان حکومت الهام علی اوف برای تثبیت قدرت اولویت سرمایه‌گذاری را به سوی قراباغ سوق داد و فرصت‌هایی را برای گروه‌های شغلی و افراد بومی فراهم کرد که بعد از چند سال به قراباغ بازگشته بودند.

ترکیه همچنین با ایجاد شعب بانکی در منطقه روندی را در راستای کمک به سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ پر بازده و با ارزش افزوده بالا برنامه ریزی کرد، به خصوص در مناطقی که فناوری جدید مورد نیاز بود این امر به خوبی مشهود است. در این زمینه البته باید به یاد داشت که منطقه قراباغ یک حوزه کشاورزی و دامپروری بوده که استعدادهای بالقوه و بالفعل فراوانی برای ایجاد صنایع به خصوص کشت و صنعت دارد، این قابلیت حتی نظر شرکت بزرگ چرم سازی بیر لیک دری (چرم بیر لیک) را به سوی خود جذب کرد تا روی حوزه فعالیتش در  آذربایجان و قراباغ متمرکز شود، منطقه ای که یک حوزه تجاری صنعتی بوده و شهر صنعتی آغدام در آن قرار دارد که با مساحتی برابر۱۹۰ هکتار، در حال استقرار صنایع با سرمایه گذاری از سوی ترک ها و مشارکت سرما گذاران بومی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.