45 سال مدیریت دولتی و 120 همت زیان انباشته در ایران خودرو

به گزارش خبرانرژی: سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که دلیل مخالفت با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی سهامدار چیست؟

آمارهای رسمی حاکی از آن است که تولیدات ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش داشته و آثار زیان بار مدیریت دولتی در این شرکت، همچنان بعنوان مشکل و معضل اصلی به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرانرژی: سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که دلیل مخالفت با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی سهامدار چیست؟

 

 

گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تولید ایران خودرو در ۷ ماهه نخست سال جاری، ۹ درصد عقب ماندگی دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که میزان تولید ایران خودرو از ۲۹۹ هزار دستگاه در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۲ به ۲۹۰ هزار دستگاه در هفت ماه نخست سال جاری رسیده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ساختار و مدیریت دولتی و به دوش کشیدن زیان انباشته ۲۴۵ همتی از مهمترین معضلات خودروسازان دولتی است و زیان انباشته ۱۲۰ همتی در ایران خودرو بخش کوچکی از آثار زیان بار مدیریت دولتی حاکم بر این شرکت است.

خصوصی‌سازی در ایران خودرو به صورت کاملا نمایشی اجرا شده و علی رغم واگذاری عمده سهام به بخش خصوصی مدیریت عملا در چنبره دولت است و این موضوع تنها به تامین منافع عده‌ای خاص و زیان هنگفت ۱۰۰ میلیارد تومانی در روز از مال مردم منجر شده است.

بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان که البته یک گزارش غیر تلفیقی بوده و فقط به سه شرکت مادر ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو مربوط می‌شود و شرکت‌های زیرمجموعه را لحاظ نکرده است، نشان می‌دهد زیان انباشته همچنان ادامه دارد و هر ماه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند؛ به شکلی که مجموع زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر ماه به ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان رسیده است.

بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس که در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شده است نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت ایران خودرو در اختیار دولت، شرکت‌های عمومی غیردولتی، شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و بانک‌هاست و عملا تمامی این سهام توسط دولت کنترل می‌شود؛ از این رو با وجود واگذاری سهام دولت، عملا کنترل مدیریتی و انتخاب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره به جز یک صندلی در اختیار دولت است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اذعان دارد که ” ساختار سهامداری شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به شکلی است که به رغم واگذاری عمده سهام دولت، عملا مدیریت بنگاه به صورت کامل در اختیار دولت قرار دارد، درنتیجه، دولت یا هر نهادی که از امکان چانه زنی با دولت و یا بخش های مرتبط با صنعت خودرو بهره مند است، موفق به اعمال نظر و دخالت بی واسطه و بدون درنگ در این شرکتها خواهد شد.”

با این اوصاف، واگذاری صحیح و اصولی مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی دارای اهلیت و سهامدار تنها راه رهایی از این کلاف سردرگم است موضوعی که رهبر انقلاب نیز در بهمن ۱۴۰۲ بر آن تاکید داشتند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که علی رغم تاکید دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم مبنی بر واگذاری شرکتهای زیانده و در حالی که ایران خودرو زیانده ترین شرکت در اختیار دولت می‌باشد، علت تعلل و مانع تراشی وزارت صمت در واگذاری مدیریت این شرکت به بخش خصوصی سهامدار چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *