معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش:

بهینه‌سازی مصرف سوخت معادل ۸۰درصد صادرات نفت خام درآمد دارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی، دردسترس‌ترین اقدام برای انجام به شمار می‌آید و الگوهای مؤثری برای اجرا وجود دارد که معادل ۸۰درصد صادرات نفت خام درآمدزاست.

به گزارش خبرانرژی به نقل از خبرنگار شانا، جلیل سالاری در نشستی با خبرنگاران با اشاره به مقدار بالای مصرف بنزین و تمرکز دولت سیزدهم بر راهکارهای غیرقیمتی اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی تولید بنزین ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بود که ۹۴ میلیون لیتر تولید شد. مصرف بنزین نیز برای ۱۰۵ میلیون لیتر در روز برنامه‌ریزی شده بود که ۷۵ میلیون لیتر روزانه مصرف شد، اگر همین روند ادامه داشت، شاهد افزایش مصرف و ناترازی بنزین بودیم، اما شیوع کرونا باعث شد مصرف بنزین کاهش یابد.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ مصرف بنزین به ۹۱ میلیون لیتر، سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید که روند افزایشی مصرف بنزین باعث شد سیاست‌های غیرقیمتی با تمرکز بر مدیریت مصرف سوخت در دستور کار دولت خدمتگزار سیزدهم قرار گیرد، همچنین در سه سال گذشته ۳ میلیون لیتر کارت سوخت توزیع و در عمل روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین به ظرفیت کشور اضافه شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری سخت و منابع محدود است، تصریح کرد: طرح‌های سرمایه‌ای در حوزه انرژی زودبازده نیست و مصرف انرژی با تولید ناخالص داخلی تناسب ندارد. برای تأمین نقدینگی باید به سمت بهینه‌سازی مصرف حرکت کنیم. در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین نقدینگی نیز می‌توان به منابع داخلی اتکا کرد.

سالاری افزود: ناوگان فرسوده و انحراف سوخت از دلایل افزایش مصرف است که در صورت اصلاح این روند شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه باید در چرخه مصرف تحول ایجاد شود، گفت: برای تولید ۵ میلیون لیتر باید پالایشگاهی با سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد دلار احداث شود که رقمی قابل‌ توجه است، در صورتی که با مدیریت مصرف و بعضی اقدام‌های دیگر می‌توان شاهد کاهش مصرف با حداقل هزینه‌های تحمیلی به کشور بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تردد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل کشور و مصرف بالای این خودروها اظهار کرد: سال ۱۳۸۶ خودروهای فرسوده از چرخه خارج شد که نتیجه مطلوبی داشت. اگر خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقلی کشور خارج شوند ۹۰ میلیون لیتر در روز معادل ۲۳ هزار میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود که نشان از اهمیت توجه به موضوع خودروهای فرسوده دارد.

سالاری ادامه داد: در صورت جایگزینی خودروهای فرسوده ضمن صرفه‌جویی ریالی، شاهد تثبیت کرایه‌های حمل‌ونقل، توسعه ناوگان حمل‌ونقل و تأمین خوراک پتروشیمی‌ها خواهیم بود.

وی یکی دیگر از راه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت را توجه به موضوع گازهای ارسالی به مشعل اعلام کرد و گفت: در صورت پایان ارسال گاز به مشعل‌ها معادل ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود.

صرفه‌جویی ۵ میلیون لیتری با اجرای طرح پایش خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی

معاون وزیر نفت اجرای طرح پایش خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از دیگر اقدام‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت دانست و اظهار کرد: به هر خودرویی که در مسیر نباشد هشدار داده خواهد شد و پیمایش آن رصد می‌شود. این طرح از ابتدای ماه جاری آغاز شده است که انتظار می‌رود باعث صرفه‌جویی ۵ میلیون لیتری در روز شود.

سالاری ادامه داد: با پایش بخش حمل‌ونقل، همچنین الکترونیکی‌شدن بارنامه‌ها، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود. براساس گزارش‌ها، قاچاق سوخت به‌گونه‌ای است که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان با عدد لیتری ۱۳ هزار تومان در مرز کشورهای همسایه معامله می‌شود که این اختلاف قیمت، سود قابل‌توجهی را متوجه سودجویان و قاچاقچیان سوخت می‌کند.

عایدی طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت معادل ۸۰درصد درآمد صادرات نفت خام

وی تأکید کرد: با اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت، معادل ۸۰درصد درآمد صادرات نفت خام نقدینگی جذب می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به مصرف بالای سوخت نیروگاهی و ضرورت توجه به این بخش گفت: راندمان نیروگاه‌ها ۳۲درصد است که عدد بسیار پایینی بوده و در صورتی که بهینه‌سازی اتفاق بیفتد، حجم قابل‌توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

سالاری با اشاره به اینکه سوخت نیروگاه‌ها را بر اساس راندمان تحویل می‌دهیم، تصریح کرد: انگیزه برای بهینه‌سازی در نیروگاه‌ها باید ایجاد شود و بازده به ۷۰درصد برسد. نیروگاه‌هایی که راندمان پایینی دارند، باید از چرخه عملکردی خارج شوند؛ تلفات در شبکه نیروگاهی نیز ۸درصد است که باید کاهش یابد.

مصرف روزانه ۲۶۸ میلیون لیتر سوخت مایع نیروگاهی در ۱۴۰۳

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه مصرف بخش نیروگاهی در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۴۰ میلیون لیتر در روز مجموع سوخت مایع بوده که امسال این مقدار به ۲۶۸ میلیون لیتر در روز رسیده است، تصریح کرد: ما در کشور سوخت را می‌سوزانیم، در صورتی که اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود، شاهد دستاوردهای مثبتی در این حوزه خواهیم بود.

سالاری ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی، دردسترس‌ترین اقدامی است که می‌شود در این حوزه انجام داد و الگوهای مؤثری نیز برای اجرای آن وجود دارد.

وی افزود: پارسال ۹۳ میلیارد لیتر سوخت از طریق زمینی حمل شد که انتظار می‌رود این مقدار در سال جاری نیز رشد داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مقرون‌به‌صرفه ‌بودن انتقال فرآورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله گفت: اگر ۱۰ درصد جابه‌جایی با خطوط لوله انجام شود، شاهد صرفه‌جویی قابل‌توجهی در این حوزه خواهیم بود، اختلاف سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای ۱ به ۶ است.

سالاری با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌تواند به موضوع خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ورود کند و آمادگی‌های لازم در این باره را دارد، بیان کرد: باید خودروهای استاندارد و با مصرف سوخت مناسب وارد چرخه تولید شود که اولویت با حمل‌ونقل عمومی است. در صورت کاهش مصرف سوخت با استفاده از شیوه‌های مدیریت مصرف و بهینه‌سازی آن، منابع تأمین نقدینگی برای خرید خودروهای جدید تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: مصرف بنزین خودروهایی که در کشور در حال تردد هستند، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است که این عدد باید به ۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر که استاندارد جهانی است، برسد. یکی از شیوه‌های کاهش مصرف سوخت، تغییر سبد خودرویی کشور با استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است.

لزوم پیگیری جدی راه‌کارهای غیرقیمتی کنترل مصرف سوخت

معاون وزیر نفت در امور پالایش ‌و پخش با اشاره به تجربه موفق استفاده از سوخت سی‌ان‌جی در سال‌های گذشته اظهار کرد: سال ۱۳۸۲ مقرر شده بود ۲۰درصد از سبد بنزینی به سی‌ان‌جی اختصاص یابد که این موضوع محقق شد و تأثیری بسزا در مصرف سوخت کشور داشت.

سالاری تأکید کرد: بهینه‌سازی مصرف و سیاست جایگزینی سوخت از روش‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است که باید با جدیت و اولویت دنبال شود.

وی در پایان با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یک مجموعه کارمزدی است و منابع مالی ندارد، اظهار کرد: به‌عنوان نخستین مجموعه در وزارت نفت هستیم که حساب‌های خود را به خزانه متصل کرده‌ایم. اکنون در تأمین نقدینگی خود دچار چالش هستیم و حتی یک دوازدهم نقدینگی که حق قانونی است، هم به‌سختی به این شرکت تعلق می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.