موفقیت نقشه راه‌ آب وابسته به اجرای دقیق سند امنیت غذایی است

به گزارش خبرانرژی به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، عیسی بزرگ‌زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نقشه راه‌ آب کشور ۶ آبان پارسال در جلسه شورای‌عالی آب رونمایی و به تصویب رسید.

سخنگوی طرح‌های ملی آب گفت: موفقیت کامل نقشه راه‌ آب کشور وابسته به اجرای دقیق سند ملی امنیت غذایی است.

به گزارش خبرانرژی به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، عیسی بزرگ‌زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نقشه راه‌ آب کشور ۶ آبان پارسال در جلسه شورای‌عالی آب رونمایی و به تصویب رسید.

وی ادامه داد: این نقشه راه بر اساس مصوبه شورای‌ عالی امنیت ملی و تأکیدات رئیس‌جمهور در سند تحول دولت مردمی در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده است.

سخنگوی طرح‌های ملی آب خاطرنشان کرد: موفقیت نقشه راه‌ آب کشور منوط به اجرای دقیق سند ملی امنیت غذایی است که یک سال از ابلاغ آن به وزارت جهاد کشاورزی گذشته و باید دید چه اقدام‌هایی در باره این سند انجام شده است.

بزرگ‌زاده گفت: اگر نقشه راه‌آب کشور به موفقیت نرسد نمی‌توان ناترازی آب را برطرف کرد و مشکلات افزایش خواهد یافت.

وی افزود: بدمصرفی و پرمصرفی بخش کشاورزی، اصلی‌ترین تهدید امنیت غذایی به‌حساب می‌آید به همین دلیل لازم است از سند الگوی کشت و سند امنیت غذایی حمایت شود.

سخنگوی طرح‌های ملی آب خاطرنشان کرد: بر اساس سند ملی امنیت غذایی باید سالی ۳ میلیارد مترمکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود و این کاهش سبب خواهد شد بتوان آب موردنیاز برای سایر بخش‌ها تأمین شود.

بزرگ‌زاده هدف نقشه راه‌ آب کشور را جلوگیری از توقف روند توسعه به دلیل کم‌آبی دانست و افزود: نقشه راه‌ آب کشور تأکید دارد کم‌آبی نباید گلوگاه توسعه شود.

وی ادامه داد: نقشه راه‌آ ب تلاش دارد بر ناترازی آب غلبه کرده و آن را برطرف سازد و اساس آن، اجرای سند ملی امنیت غذایی است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: بر اساس سند امنیت غذایی تا افق ۱۴۱۱ باید ۳۰ میلیارد مترمکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود و بهره‌وری در این بخش از ۱.۳۹ کیلوگرم به‌ازای هر مترمکعب به ۲.۶ کیلوگرم به‌ازای هر مترمکعب افزایش یابد.

بزرگ‌زاده گفت: سند امنیت غذایی هنجار است و اجرانشدن آن ناهنجاری است. بخش کشاورزی باید به جد بر اجرای دقیق سند ملی امنیت غذایی توجه داشته باشد.

سخنگوی صنعت آب افزود: سند امنیت غذایی، سند آمایش سرزمین، سند اصلاح الگوی کشت و سند ملی اصلاح انرژی پیش‌نیازهای موفقیت نقشه راه‌آب کشور است.

بزرگ‌زاده خواستار آن شد تا هرکدام از بخش‌ها در باره اقدام‌هایی که در زمینه تحقق سندها انجام داده‌اند اطلاع‌رسانی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.