انتقاد یار پوتین از افزایش ظرفیت مازاد تولید نفت در خاورمیانه و غرب

ایگور سچین، از افزایش ظرفیت مازاد تولید که اقدامات اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت را خنثی کرده است، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرانرزی به نقل از ایسنا، مدیرعامل روس‌نفت گفت: مجموع ظرفیت مازاد تولید نفت عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت و عراق، به ۵.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که معادل ۱۳ درصد از تولید فعلی اوپک پلاس است.

سچین که نسبت به همکاری روسیه با اوپک بدبین بوده است، در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت: ایجاد ذخایر توسط شرکت‌های غربی و خاورمیانه‌ای که مشاهده می‌کنیم، ممکن است انتظار تغییرات جدی در بازار باشد.

او گفت: وجود چنین «بشکه‌های خیالی» که می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر بازار داشته باشد، اثر کاهش داوطلبانه تولید توسط کشورهای عضو اوپک را خنثی می‌کند. این مسئله را قیمت‌های بازار هم نشان می‌دهد که پس از تصمیم اخیر وزیران کشورهای عضو اوپک پلاس، کاهش یافت.

بعضی از اعضای اوپک پلاس از جمله روسیه، یکشنبه گذشته توافق کردند حذف تدریجی کاهش داوطلبانه اضافی به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را از اکتبر آغاز کنند. اوپک پلاس همچنین موافقت کرد که کاهش داوطلبانه کلی به میزان ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.

قیمت نفت هفته گذشته کاهش پیدا کرد و قیمت نفت برنت روز سه‌شنبه، به زیر ۷۷ دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین رکورد در چهار ماه گذشته بود. با این حال، قیمت‌ها تا پایان هفته، به بالای ۷۹ دلار در هر بشکه بهبود یافتند.

مسئله ظرفیت تولید اعضای اوپک پلاس، همواره عامل مناقشه برانگیز بوده است. برآوردهای از ظرفیت تولید کشورهای عضو، به اوپک پلاس کمک می‌کند تا سطح پایه تولید هر کشور را که سهمیه کاهش تولید بر اساس آن محاسبه میشود، تعیین کند. کشورهای عضو تمایل دارند برای داشتن ظرفیت تولید بالاتر مبارزه کنند تا سطح تولید مبنای بالاتری داشته باشند و پس از اعمال سهمیه کاهش تولید، بتوانند حجم بالاتری نفت تولید کرده و در نتیجه درآمدهای بالاتری کسب کنند.

روسیه و عربستان سعودی که بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان هستند، اعلام کرده‌اند در صورت تضعیف بازار، ممکن است افزایش تولید نفت را متوقف یا معکوس کنند. سچین همچنین گفت: بازار با ابهامات زیادی نظیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، روبروست.

مدیرعامل روس‌نفت که یار دیرینه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است در این رویداد گفت: بودجه اکثر اعضای اوپک پلاس، تاب مقاومت در برابر کاهش احتمالی قیمت نفت را دارد که با افزایش عرضه به طور جزئی یا کامل، جبران خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، وی همچنین گفت: کاهش قیمت نفت می‌تواند منجر به رفع محدودیت‌ها علیه نفت روسیه در رابطه با مکانیزم سقف قیمت نفت ۶۰ دلار در هر بشکه شود که توسط کشورهای غربی وضع شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.