افزایش ۱۳درصدی ظرفیت پالایشی تا جهش ۱۰۰درصدی صادرات گاز مایع

به گزارش خبرانرژی به نقل از شانا، براساس گزارش عملکرد وزارت نفت که دستاوردهای این صنعت در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۳ را نشان می‌دهد، صنعت پالایش وزارت نفت دولت سیزدهم توانسته است آمارهای خود را در حوزه پالایش نفت خام، صادرات فرآورده‌های نفتی و توسعه کمّی و کیفی فرآورده‌های تولیدی بهبود بخشد.

نگاهی به عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد صنعت پالایش در دوران فعالیت دولت سیزدهم توانسته است افزون بر بهبود آمارهای کمّی و کیفی تولید فرآورده‌های نفتی، در حوزه صادرات، تولید و توزیع پایدار سوخت، همکاری با کشورهای همسایه، صدور خدمات فنی و مهندسی گام‌های مهمی بردارد.

به گزارش خبرانرژی به نقل از شانا، براساس گزارش عملکرد وزارت نفت که دستاوردهای این صنعت در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۳ را نشان می‌دهد، صنعت پالایش وزارت نفت دولت سیزدهم توانسته است آمارهای خود را در حوزه پالایش نفت خام، صادرات فرآورده‌های نفتی و توسعه کمّی و کیفی فرآورده‌های تولیدی بهبود بخشد.

افزایش ۱۳درصدی ظرفیت پالایشی کشور

با افزایش خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه‌ها، ظرفیت پالایشی کشور با افزایش ۱۳درصدی از روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به روزانه ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه رسیده است.

تکمیل طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشی و افزایش کیفی محصولات پالایشگاه‌های نفت

تکمیل و بهره‌برداری از فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، تکمیل و بهره‌برداری واحد تصفیه نفت‌گاز، یوتیلیتی، آفسایت و مخازن پالایشگاه اصفهان (فاز اول) با کیفیت یورو ۵ به میزان ۱۶ میلیون لیتر در روز به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، تکمیل و بهره‌برداری از واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز پالایشگاه تبریز و سه طرح کیفی‌سازی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، انجام تعمیرات اساسی و تکمیل ظرفیت عملیاتی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای ال‌پالیتو به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو و صدور خدمات فنی – مهندسی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی با فروش ۳ میلیون قلم کالای ایرانی، تکمیل طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی آدیش جنوبی به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ازجمله این طرح‌ها بوده که به افزایش تولید روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو ۵ و افزایش تولید ۱۸ میلیون لیتری بنزین در کشور منجر شده است.

افزایش یک‌هزار کیلومتری خط لوله نفت و فرآورده در دولت سیزدهم با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری

حجم انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله با استقرار دولت سیزدهم از روزانه ۳۴۸ میلیون لیتر به روزانه ۳۷۷ میلیون لیتر (در پایان سال ۱۴۰۲) افزایش یافته است.

دولت سیزدهم همچنین در طول دوره دو سال‌ و نیم از آغازبه‌کار خود، بیش از یک هزار کیلومتر خط لوله در قالب چهار پروژه مختلف را آماده بهره‌برداری کرده است که با راه‌اندازی این خطوط که درمجموع با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری به سرانجام رسیده، ۶۶۵ هزار بشکه به ظرفیت انتقال خطوط لوله کشور افزوده شده است.

خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس – سیرجان – رفسنجان به طول ۴۶۰ کیلومتر، خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تنگ‌فنی – شازند به طول ۲۴۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه، خط لوله انتقال فرآورده نفتی ۱۴ اینچ تبریز – خوی – ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر با ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز و اجرای طرح اتصال هشت نیروگاه حرارتی به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی برای تأمین سوخت مایع هشت نیروگاه کشور ازجمله این پروژه‌ها بوده که در دولت سیزدهم تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

افزایش ۱۳درصدی ظرفیت پالایشی تا جهش ۱۰۰درصدی صادرات گاز مایع

جهش بیش از ۱۰۰درصدی حجم صادرات گاز مایع در دولت سیزدهم

در سال ۱۳۹۹، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گاز مایع به کشورهای دیگر صادر شده است که این عدد با تمرکز دقیق دولت سیزدهم بر جلوگیری از هدررفت این فرآورده در شبکه غیررسمی، شفاف‌سازی توزیع و اجرای طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه، با رشد ۱۰۰درصدی به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

افزایش ۱۳درصدی ظرفیت پالایشی تا جهش ۱۰۰درصدی صادرات گاز مایع

افزایش ۱۹.۶درصدی تولید بنزین کشور

آمارها نشان می‌دهد با تکمیل برخی طرح‌های بهینه‌سازی و اجرای طرح‌های افزایش ظرفیت پالایشی در پالایشگاه‌های کشور، تولید متوسط بنزین موتور کشور ۱۰درصد رشد یافته و از روزانه ۹۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتربه روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است.

افزایش ۸.۳درصدی تولید گازوئیل

در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ همچنین تولید نفت‌گاز (گازوئیل) کشور ۵.۵درصد رشد کرده و از عدد روزانه ۱۰۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده است. همچنین، در این بازه زمانی مقدار تولید نفت‌گاز با استانداردهای یورو ۴ به بالا از روزانه ۴۰ میلیون لیتر به روزانه ۷۳ میلیون لیتر افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.