افزایش برداشت نفت از میدان مشترک یادآوران کلید خورد

به گزارش خبرانرژی به نقل از ایسنا، تیر ماه ١٣٨٣ خبر کشف میدان نفتی یادآوران اعلام و طرح توسعه این میدان در سه فاز تعریف شد، تولید در فاز یکم طرح توسعه میدان نفتی یادآوران باید به سقف ٨٥ هزار بشکه در روز می‌رسید، در فاز دوم رسیدن به سقف تولید ١٨٠ هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف تولید ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز برنامه‌ریزی شد.

طرح افزایش تولید نفت از میدان مشترک یادآوران با هدف تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه نفت با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون دلار آغاز شد، براساس این طرح، حفاری ۲۴ حلقه چاه در این میدان مشترک نفتی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرانرژی به نقل از ایسنا، تیر ماه ١٣٨٣ خبر کشف میدان نفتی یادآوران اعلام و طرح توسعه این میدان در سه فاز تعریف شد، تولید در فاز یکم طرح توسعه میدان نفتی یادآوران باید به سقف ٨٥ هزار بشکه در روز می‌رسید، در فاز دوم رسیدن به سقف تولید ١٨٠ هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف تولید ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز برنامه‌ریزی شد.

چینی‌ها کار در پروژه توسعه فاز نخست میدان یادآوران را در مرداد ماه ۱۳۸۷ آغاز کردند و در حالی که بنا بود فاز اول ۱۷ تیر ماه سال ۱۳۹۲ (۵۹ ماهه) به‌طور کامل به بهره برداری برسد این امر محقق نشد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و در پی تاکید بر توسعه هر چه سریعتر میدان های مشترک بخش خشکی، به ویژه میدان یادآوران در آبان ماه ۱۳۹۲ و همچنین انتقاد شرکت ملی نفت از عملکرد پیمانکار چینی در این پروژه، در حالی که روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام (از بهمن ماه ۱۳۹۰) از این میدان مشترک تولید می‌شد، ساینوپک وعده داد که میزان تولید را تا بهمن سال ۱۳۹۲ به روزانه ۵۰ هزار بشکه برساند.

این وعده عملی نشد تا اینکه اواخر اسفند ماه سال۱۳۹۲، عبدالرضا حاجی حسین نژاد – مدیرعامل آن زمان شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) گفت که احتمال دارد که تولید نفت تا پایان سال ۱۳۹۲ به ۵۰ هزار بشکه در روز برسد. با چند هفته تاخیر ظرفیت تولید در این میدان مشترک از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳به روزانه ۵۰ هزار بشکه رسید، در حالی که وعده داده شده بود تولید ۸۵ هزار بشکه تا آذرماه ۱۳۹۳ محقق شود، اما این وعده در زمان مقرر عملی نشد.

سرانجام در پنجم اسفند ۱۳۹۴ مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران از تولید آزمایشی نفت این میدان مشترک با هدف اطمینان از پایدار بودن تولید نفت این میدان خبر داد. در آن زمان اعلام شد که تولید نفت ٢١ از ٢٨ روز میدان نفتی یادآوران آغاز شده است. پس از تکمیل راه‌اندازی‌ها، دوره آزمایش تولید ٢١ تا ٢٨ روز انجام می‌شود که در این دوره باید ٢١ روز تولید بدون مشکل از میدان یادآوران صورت گیرد تا فاز نخست این طرح آماده راه‌اندازی کامل برای برداشت روزانه ٨٥ هزار بشکه نفت شود.

با وجود بدقولی چینی ها در توسعه فاز یک میدان یادآوران، پس از اینکه فاز یک این میدان با ظرفیتی ۸۵ هزار بشکه آغاز به تولید کرد، چینی ها برای به دست آوردن فاز دوم آن با ورود نخستین رقبای نفتی‌شان در پساتحریم به جنبش درآمدند و تمایل خود را برای برعهده گرفتن توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران اعلام کردند.

برنامه ایران برای دستیابی به تولید روزانه ۵۵۰ هزار بشکه از غرب کارون وابسته به اجرای فازهای دوم آزادگان و یادآوران است؛ دو فازی که با وجود بدقولی‌های سابق چینی‌ها به همان شرکای سابق سپرده شد.

همچنین در فاز نخست توسعه میدان یادآوران برداشت از این میدان باید به روزانه ٨٥ هزار بشکه نفت می رسید که این رقم با افزایش ١٥ هزار بشکه ای به ١٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است، قرار بود که با توسعه فاز دوم این میدان نیز سقف برداشت از میدان یادآوران به ١٨٠ هزار بشکه نفت در روز برسد موضوعی که از سال ۱۳۹۵ عملا تعطیل شده و تا کنون تصمیم جدی برای آن گرفته نشد.

طرح افزایش برداشت نفت از میدان مشترک یادآوران آغاز شد

دولت سیزدهم اما از همان ابتدا عزم جدی برای تعیین تکلیف فاز دوم یادآوران داشت، تا جایی که بالاخره امروز عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه میدان یادآوران آغاز شد، پیش از این در نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت قراردادهای مربوط به حفاری ۲۴ حلقه چاه توسعه‌ای تازه در قالب سه قرارداد امضا شد و امروز عملیات اجرای این قراردادها کلید خورد.

مجموع ارزش این قراردادها حدود ۳۵۰ میلیون دلار بوده و مقرر شده است این چاه‌ها در لایه‌های فهلیان و سروک هرکدام به تعداد ۱۲ حلقه در ۲۴ ماه حفاری شوند. هدف از حفر این چاه‌ها در میدان مشترک نفتی یادآوران، نگهداشت و افزایش تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه‌ در این میدان است.

از سوی دیگر، به‌منظور تسریع در افزایش برداشت از این میدان مشترک، شرکت متن پیش از این بعضی از جاده‌های دسترسی و سلرهای (محل‌های موردنیاز حفر چاه) مورد نیاز برای استقرار دکل‌های حفاری را احداث و کالاهای موردنیاز را تهیه کرده است.

برای توسعه میدان یادآوران معطل خارجی‌ها نماندیم

جواد اوجی – وزیر نفت امروز در همین راستا اعلام کرد در فاز دوم میدان نفتی مشترک یادآوران نیز که فاز نخست آن را شرکت‌های خارجی اجرا کرده بودند، معطل آنها نماندیم و با بهره‌گیری از توان داخلی، عملیات اجرایی آن را از هفته آینده آغاز خواهیم کرد.

میدان نفتی یادآوران از بزرگ‌ترین میدان‌های مشترک نفتی ایران با کشورهای همسایه است و در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب اهواز و شمال خرمشهر، در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.