تحول ساختاری در عرصه گردشگری و توسعه آن در سازمان‌های مناطق آزاد

به گزارش خبر انرژی : دکتر محمد فرزاد میرزایی قلعه/ مدیر کل گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی: 

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور مشتمل بر هشت منطقه اجرایی شده منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران (شامل : چابهار، قشم، کیش، اروند، ماکو، ارس‌، انزلی منطقه فرودگاهی امام خمینی‌ رحمت‌الله علیه و ۸ منطقه درحال اجرایی شدن) بخش قابل توجه ای از پهنه سرزمینی کشور عزیزمان ایران را به خود اختصاص داده است که مجموعه قوانین حاکم بر این مناطق بستر مناسبی برای فعالین مختلف عرصه‌های اقتصادی- اجتماعی فراهم نموده است؛ یکی از مهمترین این کسب و کارها، که تاثیرات عمیق اجتماعی- فرهنگی در پس کرانه‌های خود دارد فعالیت گردشگری است.

به گزارش خبر انرژی : دکتر محمد فرزاد میرزایی قلعه/ مدیر کل گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی: 
این نواحی به علت وجود جاذبه‌های اقتصادی، تاریخی- فرهنگی و طبیعی غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب می‌شوند. از این رو، در تلاش هستیم منطبق با شعار دولت سیزدهم که همان دولت مردمی است عرصه گردشگری مناطق را با برنامه‌ریزی دقیق‌تری دچار تحول ساختاری نموده و سطح آن را همه‌گیرتر نماییم.

از این رو، باید گفت هدف اصلی و راهبردی فعالیت‌های گردشگری سازمان‌های مناطق آزاد افزایش شور و نشاط در ایران اسلامی، مدیریت اوقات فراغت شهروندان و گردشگران ، ارائه خدمات به تورگردانان و گردشگران خارجی، ارائه خدمات به همکاران، شرکا و ذینفعان، مدیریت منابع مالی سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری، ایجاد کسب و کارهای نو در این صنعت، خلق ثروت برای سهام‌داران و در نهایت ارتقای جایگاه و منزلت سازمان‌های مناطق آزاد است که برای تحقق آن باید تغییر سیاست‌ها نسبت به گردشگری بیش از پیش احساس شود؛ لذا موارد زیر در توسعه گردشگری مناطق در دستور کار قرار گرفته است:

  • رونق گردشگری در قالب برنامه گردشگری ارزان
  • ایجاد فرصت شغلی جدید
  • اولویت دادن به مردم محلی از طریق مشارکت در توسعه اکوسیستم مناطق و توزیع مساوی درآمد ناشی از آن بین ساکنان محلی
  • تلاش در جهت کاهش آثار منفی ناشی از ورود گردشگر بر محیط زیست
  • ایجاد ارتباط چند سویه بین اکوتوریسم، گردشگری تجاری، گردشگری فرهنگی، گردشگری روستایی، گردشگری عشایری، کشاورزی و ژئوتوریسم
  • آموزش جامعه میزبان در زمینه شناخت ماهیت گردشگری، رفتار مناسب اجتماعی و تعامل صحیح با گردشگران داخلی و خارجی
  • بازاریابی و معرفی جاذبه‌های اکوتوریستی مناطق با استفاده از تکنولوژی‌های نو
  • تشکیل گروه راهنمایان گردشگری با همکاری سازمان‌های دولتی
  • عدم اعمال محاسبات هزینه و فایده به عنوان ملاک تصمیم‌گیری در گسترش گردشگری
  • استفاده از صنعت فیلم‌سازی در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *