برگزاری جشنواره امتنان در هفته کارگر

به گزارش خبرانرژی، معاون فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح برنامه‌های گرامیداشت هفته کارگر، دیدار کارگران با مقام معظم رهبری و برگزاری جشنواره امتنان از کارگران نخبه و واحدهای نمونه را از مهمترین برنامه پیش‌بینی شده در هفته کارگر برشمرد.

برگزاری جشنواره امتنان در هفته کارگر؛ در جشنواره امتنان از کارگران نخبه و نمونه که با ابتکار و نوآوری خود توانسته‌اند اثری خلق کنند و پیشرفتی در اقتصاد به وجود آورند، تقدیر و تجلیل می‌شود.

به گزارش خبرانرژی، معاون فرهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح برنامه‌های گرامیداشت هفته کارگر، دیدار کارگران با مقام معظم رهبری و برگزاری جشنواره امتنان از کارگران نخبه و واحدهای نمونه را از مهمترین برنامه پیش‌بینی شده در هفته کارگر برشمرد.

محمد چکشیان در نشست تبیین برنامه‌های هفته کارگر اظهار داشت: همه ساله ۵ تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه با عنوان هفته کارگر نامگذاری شده و یازدهم اردیبشهت روز جهانی کارگر است که برنامه‌های زیادی در این زمینه برگزار می‌شود. فلسفه وجودی هفته کارگر تکریم کارگران به‌عنوان ستون فقرات کشور و پرداختن به موضوعات مربوط به جامعه کار و تولید است.

چکشیان با اشاره به نقش بی‌بدیل کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، مقابله با تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و جنگ ترکیبی اخیر اضافه کرد: کارگران همواره در میدان عمل بودند و با تلاش و ایثار در عرصه‌های تولید، نقش‌آفرینی کرده‌اند. تقدیم ۱۴ هزار شهید کارگری و انقلاب جزو ویژگی‌های منحصر به فرد جامعه کارگری است.

وی تصریح کرد: وقتی درباره کارگران صحبت می‌کنیم نقش آنها به‌عنوان سرمایه‌های انسانی را باید مدنظر قرار دهیم و نیروی کار را به‌عنوان سرمایه‌ انسانی مطرح کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پیگیری نهضت ملی فرهنگ کار ادامه داد: در وزارت کار بحث نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار را با دو رویکرد دنبال کردیم؛ اول ارتقای منزلت کار و دوم ترویج مولفه‌های فرهنگ کار مثل وجدان کاری، مسئولیت‌پذیری، مشارکت و تعاون و مهارت‌آموزی که موجب ارتقای فرهنگ کار در جامعه ایران شود.

به‌تأکیدی چکشیان، در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر کارگر داریم که با احتساب خانواده‌هایشان حدود ۴۵ میلیون نفر می‌شوند یعنی ۵۰ درصد جامعه کارگری یا جزو جامعه کار و تولید یا جزو خانواده کار و تولید هستند بنابراین وقتی درباره جامعه کار و تولید سخن می‌گوییم به ۵۰ درصد جمعیت کشور اشاره داریم.

تقدیر از کارگران نخبه و نمونه

او یکی از اهداف هفته کارگر امسال را توجه به خلاقیت و نوآوری کارگران دانست و گفت: یکی از اهدافی که در هفته کارگر دنبال می‌کنیم، این است که عنصر خلاقیت و ابتکار در جامعه کار و تولید را ضریب بدهیم و نقش کارگر خلاق و مبتکر را در پیشرفت و رشد تولید بیان کنیم. بر همین اساس جشنواره امتنان از کارگران نخبه و نمونه با این نگاه طراحی شده است که از کارگرانی که با ابتکار و نوآوری خود توانسته‌اند اثری خلق کنند و پیشرفتی در اقتصاد به وجود آورند تقدیر و تجلیل شود.

وی با اشاره به فرایند انتخاب کارگران و واحدهای نمونه در جشنواره امسال گفت: امسال ۲۴ نفر ازکارگران نخبه، ۹ گروه کارگری و ۶ واحد نمونه که در یک فرایند هفت ماهه شناسایی و انتخاب شدند با حضور رئیس جمهور مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر کار در عین حال تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره)، دیدار کارگران با مقام معظم رهبری و دیدار با رییس‌جمهور در قالب جشنواره امتنان را از مهمترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کارگر عنوان کرد.

چکشیان، سخنرانی وزیر کار در خطبه‌های پیش از نماز جمعه، فعالسازی ‌و استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری، بازدید از کارخانجات و دیدار با کارگران واحدهای تولیدی، دیدار نمایندگان کارفرمایی و کارگری با استانداران، برگزاری مسابقات کتابخوانی و برپایی میز خدمت، تجلیل از کارگران بسیج در روز بسیج کارگری، دیدار با فعالان جامعه کار و تولید و خانواده‌های شهدای کارگری و برگزاری نشست‌های علمی را از دیگر برنامه‌های جانبی هفته کارگر عنوان کرد و گفت: باتوجه به رویکرد مردمی‌سازی دولت تلاش کردیم تشکل‌های کارگری نقش بسزایی در این هفته داشته باشند و از ظرفیت آنها استفاده شایسته صورت گیرد.

وی شعار هفته کارگر امسال را کارگر ایرانی، فرهنگ‌ کار و رشد تولید بیان کرد و گفت: این شعار با نگاه به نقش کارگر و فرهنگ کار در رشد تولید تعیین و مطرح شده است.

گفتنی است در نامگذاری عناوین روزهای هفته کارگر در سال «مهار تورم و رشد تولید»، سه‌شنبه ۵ اردیبهشت، اولین روز هفته کارگر با عنوان کارگر، تجدید میثاق با آرمان‌های امام و رهبری، چهارشنبه ۶ اردیبهشت، کارگر،‌ تامین اجتماعی، تکریم بازنشستگان، پنجشنبه ۷ اردیبهشت، کارگر، منزلت زن،‌ زنان و خانواده، جوانی جمعیت، جمعه ۸ اردیبهشت، کارگر، ایمنی‌، سلامت و بهداشت کار، شنبه ۹ اردیبهشت، کارگر، فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، کارگر، تشکل‌ها، تعاون و مشارکت اجتماعی و دوشنبه ۱۱ اردیبهشت روز کارگر، منزلت کارگر، امیدآفرینی نامگذاری شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.