تعلل صمت در پیوستن به درگاه ملی مجوز

به گزارش خبرانرژی، رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که هنوز به درگاه ملی صدور مجوزهای کشور وصل نشده‌اند، گفت: یکی از وزارتخانه‌هایی که اصل کسب‌وکارها در آنجاست و متاسفانه کارها را تعطیل و مردم را سرگردان کرده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

تعلل صمت در پیوستن به درگاه ملی مجوز؛ بیش از ۹ ماه از ابلاغیه دولت درباره صدور الکترونیکی مجوزهای کسب‌وکار می‌گذرد اما هنوز وزارت صمت آن را اجرا نکرده است.

به گزارش خبرانرژی، رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که هنوز به درگاه ملی صدور مجوزهای کشور وصل نشده‌اند، گفت: یکی از وزارتخانه‌هایی که اصل کسب‌وکارها در آنجاست و متاسفانه کارها را تعطیل و مردم را سرگردان کرده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وزارت صمت حتی روش معمول صدور مجوز را هم تعطیل کرده و از آن طرف نیز سامانه‌هایش را به روی درگاه ملی صدور مجوز بسته و هنوز به آن وصل نشده است.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با تصریح اینکه تحول دیجیتال در بانک و بیمه یک ضرورت و حتی بالاتر از آن است، افزود: اکنون حیات بانکداری و صنعت بیمه به ورود آنها در فضای دیجیتال وابسته است چراکه تحول دیجیتال به جایی می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور بدون آن نه بانکداری می‌ماند و نه بیمه‌گری.

وی حکمرانی دیجیتال و دولت هوشمند را لازمه یک دولت قوی دانست و اضافه کرد: تحول در دنیای دیجیتال، نحوه اداره دولت‌ها را هم تغییر می‌دهد و می‌تواند به بهبود ارائه خدمات عمومی، حکمرانی داده‌محور، ایجاد شفافیت و جلب اعتماد عمومی کمک کند.

به اعتقاد میرتاج‌الدینی، دولت‌ها با استفاده از ابزارهای دیجیتال می‌توانند با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند چراکه در جوامع پیچیده دیگر نمی‌توان با استفاده از روش‌های معمول با مردم ارتباط داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه در سالن همایش‌های کتابخانه ملی سخن می‌گفت درباره فواید و آثار هوشمند کردن امور دولتی، اظهار داشت: کاهش بروکراسی اداری و کاغذبازی، تولید ثروت، بهبود شرایط زندگی، دستیابی به سنجه‌های دقیق از کمیت و کیفیت خدمات اداری، افزایش نوآوری، توانمندسازی شهروندان با هوش مصنوعی، استفاده از تحلیل ماشینی در ارائه خدمات و ایجاد جهش‌های بزرگ در بخش‌های مختلف اقتصادی ازجمله فواید هوشمندسازی است.

وی با اشاره به بهره‌گیری از تحلیل کلان‌داده‌ها در صنعت بانکداری و بیمه و به طور مشخص در بخش بیمه درمان، گفت: با استفاده از این امکان می‌توان میزان مراجعات افراد به پزشک برحسب نوع بیماری و درخواست دارو و تجهیزات پزشکی را تحلیل کرد و با همکاری وزارت بهداشت، نظارت و مدیریت در این بخش را با هدف سنجش میزان نیازمندی یا کشف تقلب و تخلف را افزایش داد.

بنابر اعلام ستاد خبری کنفرانس تحول دیجیتال، بانک و بیمه، میرتاج‌الدینی الزامات در ادامه استفاده از تحول دیجیتال در صنعت بانکداری و بیمه را مورد اشاره قرار داد و خطاب به مدیران و متخصصان این بخش خاطرنشان کرد: برای موفقیت در این عرصه شما باید نکاتی ازجمله آموزش مردم برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال در صنعت بانک و بیمه، مدیریت وقت و زمان مردم و افزایش خدمات و رضایتمندی مردم را مورد توجه قرار دهید. همچنین تا زمانیکه مردم برای استفاده از ابزارهای جدید آموزش ندیده‌اند از کنار گذاشتن روش‌های موجود و معمول خودداری کنید.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در این‌باره اضافه کرد: به‌عنوان نمونه در زمینه چک صیادی در آغاز اجرای آن میزان نارضایتی عمومی به شدت افزایش پیدا کرد به این دلیل که مردم چگونگی استفاده از آن را نمی‌دانستند.

او ارائه خدمات بیشتر با هزینه کمتر و ایجاد اطمینان و اعتمادسازی در مردم را از دیگر الزامات استفاده از فناوری دیجیتال در بانک و بیمه برشمرد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مجلس در آستانه تدوین و تصویب برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ بوده و نیاز است تا احکامی در حوزه دیجیتال در آن آورده شود، گفت: در این زمینه علاوه‌بر اینکه مجلس آنها را دنبال می‌کند اما از شما فعالان و متخصصان صنعت بانک و بیمه نیز می‌خواهم که پیشنهادات خود را در این‌باره ارائه کنید تا در برنامه هفتم امکان استفاده بهتر و بیشتر از فناوری دیجیتال گنجانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.