جای رفتار مشتری در صنعت بیمه خالیست

جای رفتار مشتری در صنعت بیمه خالیست

جای رفتار مشتری در صنعت بیمه خالیست؛ شرکت‌های بیمه اقدامات خوبی در جمع‌آوری و پالایش داده‌ها انجام داده‌اند اما جای رفتار مشتری و تعیین ریسک در صنعت بیمه خالی است.

به گزارش خبرانرژی به نقل از به نقل از به نقل از ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، معاون نوآوری و برنامه‌ریزی شرکت بیمه البرز با بیان این مطلب در برنامه تلویزیونی چشم‌انداز با موضوع «تحول دیجیتال در صنعت بیمه» اظهار داشت: نباید تحول دیجیتال را در سطح فناوری اطلاعات تنزل دهیم چراکه این موضوع همه ارکان سازمان و زیست‌بوم صنعت بیمه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حامد عابدینی استفاده موثر و مطلوب از داده‌ها را از نتایج و تحول دیجیتال برشمرد و افزود: در حال حاضر بیگ دیتا و حتی بیشتر از بیگ دیتا در برخی از حوزه‌های صنعت بیمه وجود دارد و به طور مشخص در بیمه شخص ثالث پروژه‌های خوبی نیز انجام شده است.

عابدینی درباره قیمتگذاری و تعیین تعرفه‌ها و بهره‌گیری از رفتار مشتریان در این باره ابراز داشت: متاسفانه این اتفاق به طور دقیق در صنعت بیمه نمی‌افتد و رفتار مشتری تعیین کننده نیست و اگرچه برای دریافت داده ها و تبادل آنها ساختار قانونی وجود دارد اما چون انجام نمی‌شود خروجی خوبی هم ندارد.

این کارشناس صنعت بیمه با تصریح اینکه جای تعیین ریسک و رفتار مشتری در صنعت بیمه خالی است، ادامه داد: تاکنون شرکت‌های بیمه اقدامات خوبی انجام داده و داده‌ها جمع‌آوری و پالایش می‌شود و برای این مهم نیز از یک نرم‌افزار کاملاً ایرانی که به طور صد درصد در داخل کشور طراحی و کاربردی شده استفاده می شود.

عابدینی با اشاره به توانمندی شرکت‌های بیمه‌ ایرانی در بخش بیمه حمل و نقل بین المللی و باربری های تخصصی در حوزه دریا اضافه کرد: در این زمینه توان علمی، فناوری، زیرساخت دیجیتالی و مالی آن وجود دارد اما اتفاقات بیرونی ازجمله تحریم‌ها در خیلی از موارد مانع شده و اجازه فعالیت به شرکت های ایرانی را نداده است.

این متخصص تحول دیجیتال در صنعت بیمه با اشاره به حضور بیمه اتکایی در صحنه بین‌المللی و اینکه چنین اقداماتی به صورت ترکیبی قابل اجرا و انجام است، گفت: بیمه مرکزی در این خصوص کمک و مساعدت لازم را انجام داده و باتوجه به اینکه توان مالی آن هم وجود دارد اما باید به شکل یک کنسرسیوم انجام شود.

عابدینی با تاکید بر اینکه به دلیل گسترش فناوری اطلاعات ایجاد انواع خدمات بیمه‌ای در همه حوزه ها وجود داشته و قابل تغییر و انجام است یادآور شد باید به جایی برسیم که نه تنها فرد بتواند از گوشی موبایل خود هر بیمه نامه‌ای را دریافت کند بلکه با تحول دیجیتال در زیست‌بوم، کاربر در هر زمان و هر نقطه از ایران بتواند خدمت مورد نظر خود و در صورت نیاز خسارت آن را نیز در لحظه دریافت کند.

این متخصص تحول دیجیتال در صنعت بیمه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت، این حوزه را مستعد و زمینه مناسبی برای پیاده‌سازی خدمات تمام دیجیتال صنعت بیمه و ارائه آن به ذینفعان دانست.

عابدینی با بیان اینکه قوانین و مقررات بیمه‌ای کشور خیلی قدیمی است و نیاز به بازنگری، حذف و اصلاح دارد خاطرنشان کرد: در تحول دیجیتال صنعت بیمه، خیلی از گزینه های قبلی خود به خود حذف می شود و یا به عنوان نمونه امضای دیجیتال کاربرد پیدا می‌کند اما در بخش قوانین باید اقدامات جدی صورت گیرد.

بنابر اعلام ستاد خبری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، معاون نوآوری و برنامه‌ریزی شرکت بیمه البرز در ادامه درباره این موضوع عنوان داشت که به‌روزرسانی قوانین و مقررات و همسان شدن آنها با محصولات و خدمات بیمه ضروری است و نیاز است که هریک از قوانین و دستورالعمل های مصوب مجلس و شورای عالی بیمه در جای خود بازنگری شود.

به تاکید این فعال صنعت بیمه، تحول دیجیتال در سطح کلان صنعت بیمه ضروری است و اینکه اول باید در فرایندها روی دهد به گونه‌ای که نگاه هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل به تحول دیجیتال، نگاه عملیاتی باشد.

عابدینی با تصریح اینکه چنین فرآیندی مشابه یک سفر است و نباید انتظار انجام آن را در کوتاه‌مدت داشت بلکه تغییرات زیادی در راه است گفت: باید پروژه‌های کوتاه مدت تعریف شود و آموزش و فرهنگ دیجیتال، ساری و جاری شود.

به گفته این متخصص تحول دیجیتال در صنعت بیمه، در تحول دیجیتال قرار نیست بخشی از زیست بوم حذف و یا تعدادی از نیروی انسانی کنار گذاشته شود بلکه نیروی انسانی جدید ورود پیدا می‌کند و نیروی انسانی حاضر باید برای این تحول آموزش ببیند تا جاییکه خدمات پس از فروش جای خود را به خدمات حین فروش بدهد.

وی تصریح کرد که نگاه حاکمیتی حرکت را شروع و این کمک می‌کند که فعل خواستن را صرف کنیم تا دیگر ذینفعان و شرکت های بیمه ای نیز وارد این تحول شوند.

گفتنی است کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با هدف تبیین وضعیت نظام بانک و بیمه در عرصه تحول دیجیتال و بررسی نقشی حکمرانی دیجیتال در این دو بخش و ارائه راهکارهای چابک‌سازی نظام بانک و بیمه در زیست‌بوم دبجیتال روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.