پرداخت نخستین تسهیلات مانایی به آهن اسفنجی

به گزارش خبرانرژی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی روز 2 آبان در مراسم امضای نخستین قرارداد تسهیلات مانایی به بخش خصوصی گفت: اینکه موضوعی مانند پرداخت تسهیلات مانایی شش ماه پس از تصویب اجرایی شده، خبر خوبی است و نشان می‌دهد که برخلاف دستگاه‌های دولتی که اینرسی سازمانی بالایی دارند و سرعت اجرایی آنها پایین است توانستیم در مدت زمان کوتاهی تسهیلات مانایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

پرداخت نخستین تسهیلات مانایی به آهن اسفنجی؛ یک واحد بخش خصوصی تولیدکننده آهن اسفنجی نخستین قرارداد تسهیلات مانایی به مبلغ هفت میلیون یورو را با صندوق توسعه ملی امضا کرد.

به گزارش خبرانرژی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی روز ۲ آبان در مراسم امضای نخستین قرارداد تسهیلات مانایی به بخش خصوصی گفت: اینکه موضوعی مانند پرداخت تسهیلات مانایی شش ماه پس از تصویب اجرایی شده، خبر خوبی است و نشان می‌دهد که برخلاف دستگاه‌های دولتی که اینرسی سازمانی بالایی دارند و سرعت اجرایی آنها پایین است توانستیم در مدت زمان کوتاهی تسهیلات مانایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

مهدی غضنفری افزود: تفاوت تسهیلات مانایی با تسهیلات ارزی و ریالی این است که در گذشته صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی را ریالی طبق ضرورت به متقاضیان پرداخت می‌کرد اما از این به بعد می‌توانیم بگوییم تسهیلات هم ریالی هم ارزی می‌تواند قابل پرداخت باشد به معنای این‌که تسهیلات مانایی در واقع تسهیلات ریالی متصل به ارز است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در زمان بازپرداخت باید حواسش به تعهدی که داده باشد.

غضنفری تاکید کرد: طبق قانون بانک‌ها می‌توانند تا سقف ۱۰ درصد تسهیلاتی که برایشان در نظر گرفته شده را به صورت مانایی پرداخت کنند. در سال جاری سه میلیارد دلار از منابع صندوق از طریق بانک‌ها تسهیلات داده خواهد شد که ۳۰۰ میلیون دلار آن می‌تواند به صورت مانایی پرداخت شود؛ بنابراین سهم بانک خاورمیانه به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل ۳۰۰ میلیون دلار است.

رییس صندوق توسعه ملی اضافه کرد: شرط دریافت تسهیلات ارزی صادرات محور بودن است اما تسهیلات مانایی با تسهیلات ارزی تفاوت دارد و اگر وام‌گیرنده درآمدی داشته باشد که بتواند گپ به وجود آمده بین ریال و دلار را پر کند مشکلی برای او به وجود نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۵ درصد از تسهیلات صندوق توسعه ملی معوق شده که برای بازپرداخت آن از بانک مرکزی درخواست کردیم طبق قانون، حساب سه بانک را مسدود و معوقات ما را برداشت کند.

در ادامه پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک بانک خاورمیانه نیز گفت: در سیاست اقتصاد کلان کشور باید به طرح‌هایی کمک کنیم که امکان صادرات داشته باشند و کیفیت محصولات آنها قدرت رقابت در بازار بین‌المللی را داشته باشد.

باید برای متقاضی روشن شود که این مدل قرارداد تنها برای مواردی است که صادرات دارند.

نماینده شرکت متقاضی نخستین قرارداد مانایی نیز اظهار داشت: ما نخستین طرح خود را نیز با حساب ذخیره ارزی آغاز کردیم.

اگر صادرات در طرح‌های صنعتی نباشد، در داخل به‌گونه‌ای خفه خواهد شد.

همه طرح‌های صادراتی بوده است و در اولین طرح نیز دو ماه بعد از بهره‌برداری صادرات را آغاز کردیم و امروز به اروپا نیز صادرات داریم.

گفتنی است نخستین قرارداد تسهیلات مانایی به مبلغ هفت میلیون دلار با یک بنگاه بخش خصوصی به امضاء رسید که در قالب این طرح قرار است سالانه ۱۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید شود که در صنعت فولاد کاربرد مهمی دارد.

این واحد بخش خصوصی که هفت میلیون دلار از سهم بانک خاورمیانه را دریافت خواهد کرد معادل ریالی آن ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود و در زمان بازپرداخت این تسهیلات باید معادل هفت میلیون دلار را به صندوق بازگرداند.

شیوه پرداخت در قراردادهای مانایی در پرداخت می‌تواند به شکل ریال متصل به ارز و یا ارز باشد.

در بازپرداخت نیز همین شرایط وجود دارد. نرخ سود نیز همان نرخ تسهیلات ارزی است.

به‌عنوان نمونه نرخ بخش نفت ۸ درصد است که ۵.۵ درصد آن به صندوق و ۲.۵ درصد آن به بانک عامل خواهد رسید.

پروژه فعلی مربوط به یک پروژه فولادی است که با همکاری بانک خاورمیانه انجام می‌شود.

در این نوع قرارداد متقاضی باید آگاه باشد که ریسک تغییرات نرخ ارز به عهده خودش است و متقاضی یک اقرارنامه در این‌باره امضا می‌کند.

حجم قرارداد مانایی ده درصد عاملیت ارزی است، ارزش عاملیت حدود سه میلیارد دلار است، از این رقم بانک‌ها می‌توانند تا ده درصد را درخواست تسهیلات مانایی کنند.

از این رقم ۳۰۰ میلیون دلار به بانک خاورمیانه تعلق گرفته است و در این قرارداد متقاضی برای ۷ میلیون دلار درخواست تسهیلات داشته است که ۲۰۰ میلیارد تومان معادل ریالی آن است.

حجم کل پروژه اما ۹۰۰ میلیارد تومان است و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز از اوراق تامین خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.