میلیاردها تومان سرمایه روی هوا

سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیارد تومانی گروه نفت و گاز پارسیان در املاک!!!

به گزارش خبرانرژی به نقل از رصد روز، طرح توجیهی، برآورد مالی، پیش بینی موارد خاص و روند اجرا و پایان پروژه از جمله مسائلی‌ست که مدیران شرکت‌های بزرگی مانند نفت و گاز پارسیان با توجه به شرایط خاص سهامداران می باید رعایت کنند تا از خروج هرگونه سرمایه با آثار تورمی جلوگیری به عمل آید.

سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیارد تومانی گروه نفت و گاز پارسیان در املاک!!!، شرکت نفت و گاز پارسیان که شرکت‌هایی مانند صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، سرمایه‌گذاری ملی ایران و بیمه مرکزی را در ترکیب سهامداران خود می بیند در پایان سال قبل با چالش‌هایی روبروست که سرمایه شرکت را تهدید می کند و یا بار تورمی برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرانرژی به نقل از رصد روز، طرح توجیهی، برآورد مالی، پیش بینی موارد خاص و روند اجرا و پایان پروژه از جمله مسائلی‌ست که مدیران شرکت‌های بزرگی مانند نفت و گاز پارسیان با توجه به شرایط خاص سهامداران می باید رعایت کنند تا از خروج هرگونه سرمایه با آثار تورمی جلوگیری به عمل آید.

اسمعیل قنبری مدیرعامل این شرکت که در اردیبهشت ماه سال جاری در نظرسنجی برخی سایتها به عنوان شایسته‌ترین مدیر هلدینگ نفت و انرژی انتخاب شده بود حالا روبروی چالش بزرگی قرار گرفته که سؤالات زیادی را می‌توان درباره اش مطرح کرد.

طبق صورتهای مالی منتهی به پایان اسفند سال قبل گروه نفت و گاز پارسیان بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در حوزه املاک سرمایه‌گذاری کرده که رقم بسیار قابل توجهی است.

گروه سرمایه‌گذاری نفت و گاز پارسیان، پارسیان متشکل از ۱۵ شرکت در حوزه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و بازرگانی است که با توجه به رقم ۱۴۰ میلیارد متوسط سرمایه‌گذاری در املاک در این گروه با ۱۵ شرکت به بیش از ۹ میلیار و ۳۰۰ میلیون تومان می رسد.

۱۴۰ میلیارد سرمایه گذاری در حوزه املاک که باید چند و چون و چرایی آن مشخص شود در مقابل سرمایه ۶۷۳ میلیارد تومانی این شرکت که فعلا در حال خاک خوردنست ابهام روی ابهام می گذارد و خشت مدیریتی را مسبب اتفاقات این چنینی می بیند.

طبق نظر کارشناس و حسابرس مستقل، بر اساس مصوبات هیئت مدیره شرکت پروژه‌های زیر گروه پالایشگاه ستاره سبز سیراف (شامل شرکتهای توسعه نفت و گاز آریا و پالایشی کیمیا سازان کسری با میزان منابع مصرف شده به مبلغ ۶.۷۳۳ میلیارد ریال) متوقف و تداوم اجرای آن منوط به تهیه گزارشات توجیه اقتصادی مجدد شده.

اما سؤال اینجاست که آیا این موضوع باید بعد از اجرای پروژه و زمانی که چنین سرمایه بزرگی از شرکت جهت انجام پروژه‌های مذبور خارج شده تصمیم‌گیری می‌شد یا باید قبل از همه اتفاقاتی که منجر به هدر رفت سرمایه شرکت و یا تهدید آن بود شاهد آن باشیم؟

این تصمیمات با کدام عمق مطالعاتی و داده‌های اقتصادی صورت گرفته که پس از ۶۷۳ میلیارد تومان صرف منایع مجدد منتظر گزارشات توجیه اقتصادی است؟

آیا این گزارشات نباید در ابتدا تهیه و بررسی می‌شد؟

آیا حق بازنشستگان نیروهای مسلح که با توجه به حضور صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح در بین سهامداران عمده این شرکت، سهامدار محسوب می‌شوند این اهمال کاریست؟

اعضای هیئت مدیره نفت و گاز پارسیان هرچند در مقابل برخی موارد دیگر باید پاسخگو باشند اما فعلاً ارجح است که با توجه به ذینفع بودن سهامداران حقیقی در طرح‌های اجرایی و اثرگذاری چنین پروژه هایی روی سود و زیان شرکت در این مورد روشنگری کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.