کیفیت خودرو از صمت تا راهنمایی و رانندگی
کیفیت خودرو مقولهای است که به موازات قمیت خودرو سالهاست که بازار خودرو را در بر گرفته است. در صنعت جهانی خودرو شاید قیمت به عنوان عنصر دوم خودروسازان تلقی گردد، اما کیفیت اصل اول را تشکیل میدهد چرا که با جان انسان عجین شده است. بر این اساس نیز مشاهده میشود که شرکتهای مطرح و بزرگ خودروسازی جهان نظیر بنز، نیسان، فولکس واگن و… با کوچکترین عیب یابی تمام تولیدات آن دوره خود را که گاه دهها هزار خودرو میشود را فراخوان داده و خسارت پرداخت می کنند.
به گزارش خبرانرژی به نقل از اقتصاد خودرو: یک سال از عمر دولت سیزهم در حالی سپری شده است که یکی از وعدههای دولت را سر و سامان دادن به بازار خودرو تشکیل میداد.
این روند از اواخر سال ۱۴۰۰ شتاب بیشتری گرفت و رئیس جمهور شخصا از ایران خودرو دیدار نمود و دستوراتی چند بندی را صادر کرد.
وزیر صمت نیز قول پیگیری داده که نتیجه آن نیز اتفاقات خوبی همچون فروش برخی مدلها بدون قرعه کشی، ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو برای جلوگیری از انحصار گرایی و البته فروش های نامشخص خودروسازان بویژه خصوصیها بوده است.
در همین حال سازمان استاندارد نیز ادعای خروج برخی مدلها از جمله تیبا و سمند و ۴۰۵ از شماره گذاری را به دلیل کیفیت پایین مطرح نمود. در کنار وعدههای وزارت صمت و استاندارد برای بهبود کیفیت، مسئولان خودروسازان از ایران خودرو و سایپا گرفته تا بهمن و پارس خودرو و… نیز وعده بهبود کیفیت را دادند و با این ادعا و البته افزایش تیراژ گرانیهایی را نیز به مردم تحمیل کردند.
مجموع این اتفاقات در حالی می رفت تا نوید دهنده بهبود وضعیت صنعت خودرو باشد که برخی خودروسازان حضورشان در بورس را زمینه ساز ارتقای کیفیت بیشتر عنوان نموده و مدعی شدند که با افزایش قیمتها در بورس زیان دهی آنها رفع و در عین حال در رقابتی سالم اجبارا به ارتقای کیفیت میپردازند.
زنجیره مذکور در حالی مطرح شده که اخیرا سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا اظهار کرد:کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد.
وی افزود: موضع ما همان است که در قبل اعلام کردیم و خودروی تولید داخل همچنان مشکلات ایمنی دارد و نیاز به ارتقاء دارد و هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده و اگر وزارت صنعت ادعا کرده است در حال افزایش کیفیت است اینها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده و رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش میبرد و به کسی پاسخگو نیست و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودروها هستیم.
وی در خصوص از سرگیری شماره گذاری دو خودرو سمند و تیبا که به دلیل مسائل ایمنی متوقف شده بود گفت: پلیس نباید پاسخ این را بدهد بلکه باید سازمان استاندارد اعلام کند چه اتفاقی افتاده است که خودروهایی که پیشتر اعلام کردند فاقد استاندارد است حالا استاندارد گرفت.
هر چند که خودروسازان خصوصی و دولتی و بعضا وزارت صمت و سازمان استاندارد مدعی فنی نبودن راهنمایی و رانندگی شده و اظهار نظر آنها را نادرست عنوان میکنند، چنانکه در زمان تصادف ۵۹ خودرو در بهبهان این خودروسازان رسما راهنمایی رانندگی را به ابراز نظرات غیرکارشناسی و مغرضانه و بدون پشتوانه متهم و موضوع کیسههای هوا را به حاشیه رانده و اکنون نیز این سخنان را در جواب نظرات راهنمایی و رانندگی در باب اصلاح نشدن کیفیت خودروها مطرح کردند.
نکته آنکه هر چند راهنمایی و رانندگی در ظاهر نظر فنی در باب کیفیت خودروها ندارد اما نباید فراموش کرد که نه وزارت صمت، نه خودورسازان و نه سازمان استاندارد هیچ کدام در صحنههای تصادف حضور ندارند و این راهنمایی و رانندگی است که از نزدیک ناظر بر چگونگی تصادفات و نقش خودرو در این تصادفات است و مانند سایر نهادهای دست اندرکار در تصادفات صرفا مقصر را راننده نمیداند و سایر جوانب را نیز بررسی میکند.
بر این اساس آمار تصادفات، و آنچه راهنمایی و رانندگی به چشم می بیند مولفهای مهم در شناخت یافتن به افزایش و یا کاهش کیفیت خودرو است.
شاید اگر خودروسازان، وزارت صمت و سازمان استاندارد کمی به خود زحمت دهند و حداقل در تصادفات زنجیرهای که تعدادشان نیز کم نمیباشد حضور پیدا کنند، نظرشان در باب ادعایشان مبنی بر ارتقای کیفیت تغییر کند و آنها نیز با نظر مردم و راهنمایی و رانندگی مبنی بر تغییر نکردن کیفیت خودروها همراه شده تا شاید وجدانشان بیدار و گامی برای وعده بهبود کیفیت بردارند و برای یک بار هم که شده در قالب خودروسازان باسابقه و جهانی تولیدات قدیمی تر خود را برای اصلاح و رفع عیب فراخوان دهند.