آژانس بین‌المللی انرژی:

بحران گازی باعث رشد سریع‌تر مصرف نفت شد

بحران گازی باعث رشد سریع‌تر مصرف نفت شد، گرمای عرق‌ریزان تابستان و افزایش قیمت گاز، استفاده از نفت در تولید نیرو را افزایش داده است و تقاضا را بالا برده اما ضعف اقتصادهای گرفتار، نگرانی‌های رکودی را پنهان کرده است.

بحران گازی باعث رشد سریع‌تر مصرف نفت شد، گرمای عرق‌ریزان تابستان و افزایش قیمت گاز، استفاده از نفت در تولید نیرو را افزایش داده است و تقاضا را بالا برده اما ضعف اقتصادهای گرفتار، نگرانی‌های رکودی را پنهان کرده است.

به گزارش خبرانرژی به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه بازار نفت خود اعلام کرد که قیمت گاز طبیعی و برق به رکورد بالای جدیدی افزایش پیدا کرده و به سوئیچ از گاز به نفت در بعضی از کشورها منتهی شده است.

در جدیدترین گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی پیش بینی شد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲.۱ میلیون بشکه در روز معادل دو درصد افزایش پیدا خواهد کرد که ۳۸۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد قبلی این آژانس است. در این گزارش آمده است: این افزایش عمدتا در خاورمیانه و اروپا متمرکز شده است و ضعف نسبی در حوزه‌های دیگر را پنهان می‌کند.

قیمت گاز طبیعی امسال در پی محدود شدن عرضه گاز روسیه به اروپا، افزایش پیدا کرده است. این اقدام که به عنوان رفتار تلافی جویانه مسکو در واکنش به تحریمهای غربی دیده می‌شود، باعث شده است بسیاری از مصرف‌کنندگان صنعتی از جمله پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، از نفت، به جای گاز استفاده کنند. گرمای سوزان هم باعث شده است تقاضا برای سرمایش به خصوص در خاورمیانه که نفت زیادی برای تولید برق در ماه‌های تابستان سوزانده می‌شود، افزایش پیدا کند.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اشاره کرد استفاده کمتر از سوخت‌ها برای حمل و نقل جاده‌ای در کشورهای توسعه یافته و کندی رشد تا پایان سال، با احساسات اقتصادی منفی‌تری که رشد منفی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهند، همخوانی دارد.

با وجود رشد مصرف نفت، آژانس بین‌المللی انرژی تردید دارد که بازارهای نفت با کمبود عرضه روبرو شوند و انتظار دارد ذخایر با نرخ ۹۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال افزایش پیدا کنند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه جهانی نفت در ژوییه، تحت تاثیر عرضه بالاتر از حد انتظار روسیه، به سطح پیش از پاندمی کووید صعود کرد. صادرات نفت روسیه ماه میلادی گذشته ۱۱۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۷.۴ میلیون بشکه در روز رسید که تنها ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش از ابتدای سال میلادی جاری را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند تولید نفت روسیه بیش از حد انتظار در برابر تحریمهای بین‌المللی، تاب آورده است.

درآمد صادرات نفت روسیه در ژوییه، دو میلیارد دلار کاهش یافت وبه ۱۹ میلیارد دلار رسید که این کاهش، به دلیل قیمتهای پایین‌تر نفت بود. چین برای نخستین بار از اروپا پیشی گرفت و به مقصد اصلی صادرات نفت روسیه تبدیل شد.

با این حال، تولید روسیه ممکن است در ماه‌های آینده که تحریمهای اروپایی اجرایی می‌شوند، دوباره کاهش پیدا کند و کمک چندانی از سوی متحدان این کشور در اوپک پیش بینی نمی‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک پلاس با وجود تلاشهای دیپلماتیک جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که اواسط ژوییه به عربستان سعودی سفر کرد، در اقدامی نمادین، افزایش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز را برای سپتامبر تصویب کرد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این گروه بعید است روند مذکور را در ماه‌های آینده تغییر دهد و افزایش بیشتر تولید را اعلام کند زیرا ظرفیت مازاد تولید محدودی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.