پاکستان برای جلوگیری از خاموشی با ادارات دولتی چه کرد؟

دولت پاکستان تحت یک سلسله تدابیر صرفه جویی در مصرف انرژی برای تسهیل کمبود نیرو و مقابله با خاموشی، شنبه را به عنوان روز کاری برای کارمندان خود حذف کرد.

به گزارش خبرانرژی، مریم اورانگذیب، وزیر اطلاع رسانی پاکستان، اعلام کرد: خرید خودروهای جدید برای استفاده توسط مقامات و دستگاه‌هایی مانند تهویه هوا، متوقف خواهد شد. حجم سوختی که به دفاتر دولتی اختصاص داده شده بود، به میزان ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و سفرهای خارجی متوقف خواهد شد. این کشور قصد دارد مصرف انرژی در دفاتر دولتی را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهد.

ناهار، شام و چای دیگر در دفاتر توزیع نخواهد شد و دولت دورکاری اجباری کارمندان دولتی در روز جمعه را بررسی خواهد کرد. مذاکراتی با مقامات ایالتی برای خاموش کردن چراغ‌های خیابان در روزهای متناوب انجام شده است.

پاکستان با کمبود انرژی جهانی همزمان با بهبود تقاضا در دوران پساکرونا و محدود شدن تامین سوخت در پی تحریم صادرات سوخت روسیه از سوی کشورهای متعدد، دست و پنجه نرم می‌کند. ژاپن، کشور دیگری است که به واردات انرژی به شدت متکی است و هفته جاری از شهروندان و شرکتهای این کشور خواست در مصرف برق، صرفه جویی کنند.

افزایش قیمتهای انرژی و خاموشی‌ها، آزمونی برای دولت شهباز شریف است که در آوریل پس از یک دوره آشفتگی سیاسی، قدرت را به دست گرفت. شریف مدت کوتاهی پس از این که انتخاب شد، شنبه را به عنوان روز کاری برای کارمندان دولتی اعلام کرد.

هزینه‌های واردات انرژی پاکستان در مدت ۱۰ ماه منتهی به آوریل، دو برابر شده و همزمان عرضه به بعضی از صنایع صادراتی، کاهش پیدا کرده است. محدودیت‌ها برای مصرف برق، مخاطرات بیشتری برای بخشهای مهم اقتصاد این کشور از جمله کارخانه‌های منسوجات که منبع نیمی از درآمدهای صادراتی پاکستان هستند، ایجاد می‌کند.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان در اسلام آباد گفت: محدودیتهای پاکستان در خصوص مصرف انرژی از سوی بخش دولتی، برای خارج کردن کشور از وضعیت فوق العاده است. این کشور ۲۱ هزار مگاوات برق تولید کرده و در موج گرمای کشنده جدید، ۲۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات تقاضا برای برق دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت پاکستان نرخ سوخت را ۴۰ درصد و نرخ برق را ۵۰ درصد طبق خواسته صندوق بین المللی پول برای ازسرگیری برنامه کمک مالی این نهاد جهانی، افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.