بدهی 4000000000000 تومانی فراب به شبکه بانکی کشور!

نام شرکت فراب با بدهی چهار هزار میلیارد تومانی در لیست ابربدهکاران شبکه بانکی کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرانرژی، این هفته اطلاعات مربوط به بدهکاران ۱۷ موسسه بانکی به روزرسانی شد. بانک مرکزی فهرست بدهکاران سه موسسه بانکی جدید را منتشر کرد. نکته قابل توجه در این لیست این است که بدهکارترین افراد به سیستم بانکی کشور، افراد حقوقی و در حقیقت برخی از شرکت‌های بزرگ هستند.

بانک توسعه تعاون، بانک توسعه صادرات و بانک سینا سه موسسه بانکی جدیدی هستند که وضعیت بدهکاران آنها در دسترس عمومی قرار دارد.

نکته جالب و عجیب در این لیست این است که شرکت فراب به عنوان یک شرکت فعال در صنعت انرژی کشور با بدهی بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان در صدر لیست ابربدهکاران بانک توسعه صادرات قرار گرفته است.

شرکت فراب (سهامی خاص) در سال 1371، فعالیت رسمی خود را به عنوان پیمانکار عمومی احداث نیروگاه‌های آبی در ایران آغاز کرد. هدف از تاسیس این شرکت‌، ایجاد دانش فنی طراحی، اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاه آبی در یک شرکت ایرانی و کاهش هزینه احداث این نیروگاه‌ها در مقایسه با اجرای پروژه به صورت کلید تحویل توسط پیمانکاران خارجی بود.

بعدها صنایع ریلی، هوشمندسازی کنتورها، صنایع آب و فاضلاب، احداث پالایشگاه و ساخت آب شیرین کن از دیگر زمینه هایی بود که فراب فعالیت های خود را به در آن ها توسعه داد.

از دیگر شرکتهایی که در لیست بدهکاران بانک توسعه صادرات قرار دارند میتوان به مپنا اشاره کرد که البته بدهی این شرکت درحدود هزار میلیارد تومان کمتر از فراب ثبت شده است.

در سال‌های اخیر، بدهکاران بانکی همواره پای ثابت یکی از پرونده‌های فساد و سوءاستفاده اقتصادی بوده‌اند. نتیجه اینکه افکار عمومی در چند سال اخیر نسبت به این مساله بیش از پیش حساس شده است. در همین راستا شفاف‌سازی در این حوزه به یکی از وعده‌ها و برنامه‌های دولت‌ها مبدل شده است. نتیجه این وضعیت در جریان انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری تبلور یافت و در نهایت منجر به انتشار فهرست از بدهکاران بانکی بود.

در انتهای فروردین ماه بود که بانک مرکزی فهرست بدهکاران بانکی را منتشر کرد. بعد از به روزرسانی روز گذشته، این فهرست شامل اطلاعات بدهکاران ۱۷ موسسه بانکی است. فهرست بانک مرکزی، شامل اطلاعات مشتریان حقیقی و حقوقی است که در حوزه تسهیلات کلان شبکه بانکی و تسهیلات غیر جاری شبکه بانکی بدهکار هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.