استعفای کاری از روی ناچاری!

استعفای کاری از روی ناچاری!، حجت‌الله عبدالملکی برای افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تقدیم رییس جمهور کرد.

استعفای کاری از روی ناچاری!، حجت‌الله عبدالملکی برای افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تقدیم رییس جمهور کرد.

به گزارش پایگاه خبری خبرانرژی ه نقل از صنعت‌صنف، بالاخره پس از چند هفته تایید و تکذیب استعفا و رفتن عبدالملکی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، او ۲۴ خرداد با انتشار متن استعفای خود، از ساختمان خیابان آزادی برای همیشه خداحافظی کرد.

پس از آنکه حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای هماهنگی بیشتر در بدنه دولت از سمت خود استعفا کرد، محمدهادی زاهدی‌وفا با حکم سرپرست جایگزین او شد.

عبدالملکی، دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۰ با ۱۹۱ موافق از مجلس، ردای وزارت را به تن کرد و مدت ۲۹۴ روز در این پست ماند.

ازجمله موضوعاتی که در دوران کاری او دستاویز انتقادش شد، اعتقاد وزیر به ایجاد شغل با مبلغ یک میلیون تومان بود که در مدت دوران وزارت وی هیچگاه آماری از ایجاد شغل با این مبلغ از سوی مراکز آمار وزارت کار منتشر نشد.

اعتراضات کارگری، بازنشستگی و تشدید بحران صندوق‌های بازنشستگی ازجمله مشکلات رو به افزایش این وزارتخانه بود که همچنان نیز در حال گسترش است تا آنجا که عبدالملکی در آخرین روز حضورش در مجلس به‌عنوان وزیر در ۲۲ خردادماه خطاب به نمایندگان درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت که دولت حق دارد با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مخالفت کند.

اما او پس از خروج از مجلس در توییتی از اختصاص بسته‌های ویژه حمایتی به بازنشستگان تامین اجتماعی باتوجه به دستور رئیس جمهور نسبت به دغدغه آنها خبر داد و نوشت: «باتوجه به دستور رئیس‌جمهور محترم نسبت به دغدغه برخی از بازنشستگان عزیز تامین اجتماعی، مقرر شد بسته‌های ویژه در قالب‌های مختلف که جزئیات آن به اطلاع می‌رسد برای آن‌ها در نظر گرفته شود؛ معیشت بازنشستگان به‌ویژه عزیزانی که دریافتی آنها حداقل است از اولویت‌های دولت مردمی است.»

ولی عبدالملکی ماندنش در وزارتخانه آن اندازه دوام پیدا نکرد که بسته‌های وعده داده شده را بین بازنشستگان توزیع کند و روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد در نامه‌ای به رئیس جمهور، از سمت خود استعفا کرد. او در نامه‌اش نوشت: «به‌منظور افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم».

۶ وزیر در مسیر استیضاح

در همین‌باره جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس در گفت‌وگو با انتخاب اظهار داشت: «آقای عبدالملکی در وزارتخانه دچار مشکل شده بود و اعتراضات هم در ماه گذشته نمایان شد که کارکنان وزارتخانه ایشان تجمع و اعتراض کردند. وزیری که نتواند وزارتخانه خود را اداره و نظر کارکنانش را جلب کند، قطعا در بیرون دچار مشکل می‌شود چون هر برنامه و طرحی که دارد، باید در داخل وزارتخانه به او کمک شود. همچنین انتصابات بیرون وزارتخانه هم عاملی شده بود که کارکنان وزارت از نوع انتصابات ایشان به شدت گله‌مند بودند.

از سوی دیگر بعد از اینکه دولت اقدام به تحول اقتصادی کرد، اعتراضاتی هم در این بخش شد. میان تیم اقتصادی دولت هم یک ناهماهنگی وجود داشت. البته ایشان با شهامت و شجاعت خود را کنار کشیدند و این نکته مثبتی برای جوانی است که در راس وزارتخانه قرار گرفته است».

وی درباره لزوم تغییرات در کابینه دولت، بیان کرد: «بعد از یک سال از آغاز به کار دولت، معتقدم که آقای رئیسی باید ارزیابی در سیستم اجرایی خود، وزرا، استانداران و روسای نهادها و سازمان‌ها داشته باشد و یک خانه تکانی انجام دهد».

وی خاطرنشان کرد: «حجم سوالات از وزرا هم بسیار زیاد است و می‌توان گفت این در هیچ دوره‌ای به این میزان نبوده است. در حالیکه با توجه به همسو بودن مجلس و دولت قاعدتا باید نسبت به ادوار گذشته، مجلس کمک بیشتری به دولت کند. اگر وضع به همین روال ادامه پیدا کند ممکن است به استیضاح ختم شود. در این صورت شکافی بین دولت و مجلس پیش می‌آید که ما هم این را نمی‌خواهیم».

کوچکی‌نژاد درباره وزارایی که در مسیر استیضاح قرار دارند، عنوان کرد: «من اسم نمی‌برم ولی پنج، شش وزیر به وزارتخانه خود تسلط ندارند. دولت قطعا باید اصلاحاتی را انجام دهد».

زاهدی وفا کیست؟

پس از پذیرش استعفای عبدالملکی از سوی رییسی، رییس جمهور، محمدهادی زاهدی‌وفا را به‌عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی معرفی کرد و در حکم او نوشت: « براساس اصل (۱۳۵) قانون اساسی و باتوجه به مراتب شایستگی و سوابق اجرایی جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردم‌داری»، «پاکدستی و فسادستیزی»، «قانون‌مداری»، «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی» و تعامل با هیأت محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید. توفیقات روزافزون آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله، خدمت‌رسانی به مردم، تحقق آرمان‌های نظام اسلامی و به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم».

زاهدی وفا پیش از حضور در وزارت کار، معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور بود که همچنان نیز هست.

او همچنین عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، استادیار گروه اقتصاد نظری و رییس سابق دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و دارای کارشناسی ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق و دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا است. گفته می‌شود فرزندان وی متولد و شهروند کانادا هستند.

زاهدی‌وفا در نخستین گفت‌وگوی کوتاه خود با خبرگزاری صدا و سیما درباره موضوع یارانه‌ها و حقوق بازنشستگان اظهار داشت: «اموری که در دستور کار دولت بوده است حتما اولویت انجام شدن دارد».

زاهدی وفا

محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت کار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.