نفت ایران، ناجی بازار جهانی می‌شود؟!

نفت ایران، ناجی بازار جهانی می‌شود؟! برنامه‌های اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت و مدیریت بازار آن با چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای روبرو شده، برخی تولیدکنندگان نتوانسته‌اند به تعهداتشان عمل کنند و درحالی که قیمت هر بشکه نفت همچنان بالای 100 دلار پرواز می‌کند، آمریکا و هم‌پیمانانش در دوراهی سختی قرار دارند: ادامه استفاده از ذخایر استراتژیک، یا آزادسازی عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی؟

به گزارش خبرانرژی، متین کاکویی: مذاکرات ایران با قدرتهای جهانی برای احیای برجام به طول انجامیده، در این میان جنگ روسیه و اوکراین و نگرانی از بروز وقفه در عرضه جهانی نفت، قیمت‌ هربشکه طلای سیاه را مدتی‌است بالای 100 دلار نگه داشته است.

در این میان، آمریکا و مصرف‌کنندگان بزرگ نفت در جهان، با ناامید شدن از تحت فشار قرار دادن عربستان و هم‌پیمانانش برای افزایش تولید، دست به استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی‌شان زده‌اند و اصطلاحا فعلا از جیب می‌خورند! در چنین شرایطی ایران فرصت خوبی دارد تا با اقناع جهان برای برداشته شدن تحریم‌های نفتی‌اش، جای خالی را در بازار نفت پر کند و تعادل را به بازار باز گرداند.

اوپک کم آورد!

اوپک که ماه‌ها برای احیای تولید نفت متوقف شده در دوران پاندمی، به سختی تلاش می‌کرد، در آوریل نتوانست تولیدش را افزایش دهد. نظرسنجی بلومبرگ نشان داد اگرچه عراق تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش داد اما کشورهایی نظیر لیبی و نیجریه شاهد کاهش تولیدشان در بحبوحه اختلالات عملیاتی و افت سرمایه‌گذاری بودند. حتی عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، به میزانی که تحت توافق اوپک پلاس اجازه داشت، تولیدش را بالا نبرد.

مصرف کنندگان بزرگی مانند آمریکا از فشار بر سعودی‌ها برای جبران شکاف عرضه خسته شده و به برداشت از ذخایر نفت اضطراری متوسل شده‌اند. امتناع عربستان سعودی از باز کردن سریع‌تر شیرهای نفت ناشی از این باور بوده که بازارهای جهانی با وجود جنگ در اوکراین، از عرضه کافی برخوردارند.

چه خبر از نشست بعدی اوپک پلاس؟

گروه اوپک پلاس که روسیه هم از اعضای آن است، احتمالا در نشست پنج شنبه با افزایش تولید ماهانه به میزان ۴۳۰ هزار بشکه در روز موافقت می‌کند. اما نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد که این گروه ممکن است برای تحقق این افزایش تولید با مانع روبرو شود.

طبق نظرسنجی بلومبرگ، تولید نفت اوپک در آوریل تنها ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت در حالی که بر اساس توافق اوپک پلاس، این گروه قرار بود تولیدش را ۲۷۴ هزار بشکه در روز افزایش دهد. اوپک ماه میلادی گذشته ۲۸.۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

دوراهی سخت مصرف کنندگان

درحالی که جهان یکی از پیچیده‌ترین دوران سیاسی اقتصادی خود را در چند دهه اخیر تجربه می‌کند، فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا ایران با ورود نفت خود به بازار، حکم ناجی مصرف‌کنندگان جهانی نفت را بگیرد، اما باید دید آمریکا و نزدیکانش از یک سو و روسیه به عنوان تولیدکننده‌ای که نگران از دست رفتن بازار نفت صادراتی‌اش است، از سوی دیگر چه شرایطی را پیش ‌می‌برند و دیپلمات‌های ایرانی چطور از این فرصت طلایی استفاده خواهند کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.