شکست انحصار دولت؛‌ راه نجات صنعت برق

به گزارش خبرانرژی، سال گذشته خاموشی‌های بی‌برنامه و بدون اعلام قبلی، صدای اعتراض مشترکان بخش خانگی را برانگیخت و دولت برای جبران این وضعیت، با قطع برق صنایع، شرایط تامین برق خانگی را بهبود داد، اما تاثیر منفی این اقدام خیلی زود بر اقتصاد کشور، بازار بورس و در نتیجه جیب مردم نمود پیدا کرد.

شکست انحصار دولت؛‌ راه نجات صنعت برق، تابستان درحال از راه رسیدن است و در این میان مشکل همیشگی ماه‌های گرم سال یعنی خاموشی و کم‌آبی مثل همیشه سایه خود را بر سر وزارت نیرو انداخته است.

به گزارش خبرانرژی، سال گذشته خاموشی‌های بی‌برنامه و بدون اعلام قبلی، صدای اعتراض مشترکان بخش خانگی را برانگیخت و دولت برای جبران این وضعیت، با قطع برق صنایع، شرایط تامین برق خانگی را بهبود داد، اما تاثیر منفی این اقدام خیلی زود بر اقتصاد کشور، بازار بورس و در نتیجه جیب مردم نمود پیدا کرد.

امسال هم چالش تامین درست برق و انرژی در ماه‌های گرم سال مثل همیشه موضوع داغ این روزهای صنعت برق است، در این رابطه عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که برای جلوگیری از قطعی‌های احتمالی برق، باید در ساختار این صنعت در ایران تجدید نظر شود.

رضا پدیدار بیان کرد: وقتی کمبود برق در دولت قبلی مطرح شد و برخی از مسئله رمزارزها گفتند؛ همان زمان منتقدان دولت به‌گونه‌ای گزارش‌های کارشناسی وزارت نیرو درباره مصرف ۲ هزار مگاوات برق را برای استخراج رمز ارزها و ابهام‌آمیز بودن آن را رد کردند. از نظر آنان سرمایه‌گذاری نکردن دولت در ساخت نیروگاه‌های جدید و اصلاح نکردن خطوط انتقال و توزیع برق دلیل خاموشی‌های اخیر است. وزارت نیرو هم که با شدیدترین انتقادها مواجه شده در گزارشی از دولت خواست به برخی وزارت خانه‌ها ازجمله وزارت کشور و اطلاعات مأموریت داده شود تا بحران را بررسی کنند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: قطع گاز و خاموشی برق در زمستان سال ۱۳۹۹ و تکرار خاموشی‌ها در روزهای خرداد ۱۴۰۰ تنها نشانه‌ای از به خطر افتادن امنیت انرژی در ایران بود.

پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران معتقد است: اما آنچه در میان همه علت خاموشی‌ها باید مورد توجه قرار می‌گرفت این بود که کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت آب و برق به‌ویژه پس از تحریم‌ها باعث آسیب‌پذیری فرآیند تأمین مطمئن انرژی در کشور شده و دولت سیزدهم باید به این مسئله توجه جدی داشته باشد. البته مداخله دولت در قیمت‌گذاری‌ها هم انگیزه سرمایه‌گذاری در فرآیند تولید انرژی، توزیع و انتقال آن و همچنین بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری انرژی را از بین برده و بر وخامت اوضاع افزوده است.

به‌گفته پدیدار باید در ساختار صنعت برق تجدیدنظر شود؛ تجدید ساختار صنعت برق، فرآیند جایگزینی سیستم‌های انحصاری با شرایط رقابتی می‌تواند به تک‌تک مشتریان اجازه انتخاب عرضه‌کنندگان برق را داده و پیکربندی مجددی را شامل می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد: تجدید ساختار صنعت برق به معنای شکست انحصار عمودی دولت بر صنعت از طریق جداسازی زنجیره یکپارچه عمودی و بر هم تنیده تأمین برق و تفکیک در قالب بخش‌های رقابت‌پذیر و رقابت‌ناپذیر است. فرآیند تولید برق برای مصرف‌کنندگان شامل چهار رکن اصلی یعنی تولید، انتقال، توزیع و بازار خرده‌فروشی که با تجدید ساختار در آن تولیدکنندگان تمام مراحل تولید و انتقال و توزیع را انجام می‌دهند.

او پیشنهاد داد: فرایند ایجاد یک بازار رقابتی برق (عمده‌فروشی) از اولین بخش‌هایی است که موردتوجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران ساختار جدید قرار می‌گیرد. بخش دیگری که به دنبال بخش تولید امکان ایجاد رقابت در آن وجود دارد بخش فروش هست. با تجدید ساختار، رقابت در بخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی برق واردشده و بازارهای عمده‌فروشی به شکلی سازمان‌دهی می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.