سفر اوجی به ونزوئلا؛ کاراکاس نفت ایران را به آمریکا می‌فروشد؟

به گزارش خبرانرژی به نقل از تجارت نیوز:  افزایش همکاری‌های ایران و ونزوئلا هدفی است که از مدت‌ها قبل دنبال می‌شود. امروز نیز بلومبرگ گزارش داد که وزیر نفت ایران از روز شنبه در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا حضور دارد. خبری که به دلیل سکوت وزارت نفت ایران و نهادهای ونزوئلایی تا حدودی حاشیه‌ساز هم شد.

سفر اوجی به ونزوئلا؛ کاراکاس نفت ایران را به آمریکا می‌فروشد؟ خبرگزاری بلومبرگ از سفر وزیر نفت ایران به ونزوئلا خبر داد. جواد اوجی که گویا از روز شنبه در کاراکاس حضور دارد، قرار است در پایان سفر خود و پس از بازدید از پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی، قراردادهایی در حوزه انرژی امضا کند. اما چرا وزیر نفت به ونزوئلا سفر کرد؟

به گزارش خبرانرژی به نقل از تجارت نیوز:  افزایش همکاری‌های ایران و ونزوئلا هدفی است که از مدت‌ها قبل دنبال می‌شود. امروز نیز بلومبرگ گزارش داد که وزیر نفت ایران از روز شنبه در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا حضور دارد. خبری که به دلیل سکوت وزارت نفت ایران و نهادهای ونزوئلایی تا حدودی حاشیه‌ساز هم شد.

با این حال آن‌طور که برخی از نمایندگان مجلس اطلاع داده‌اند، سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های از کارافتاده ونزوئلا و پالایش فراسرزمینی اصلی‌ترین هدفی است که جواد اوجی در سفر خود آن را دنبال می‌کند.

در گزارش بلومبرگ نیز به این موضوع اشاره شده است. گویا اوجی به همراه اسدروبال، رئیس شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا از پالایشگاه پاراگوانا بازدید کرده است. اما این سفر چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟

ونزوئلا کشور واسطه است؟

حدود دو ماه پیش بود که نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در اتفاقی کم‌سابقه با مقامات ارشد آمریکا دیدار کرد. به نظر می‌رسد ایالات متحده پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و بروز بحران نفت قصد دارد مدیریت این بازار را در اختیار بگیرد. از این رو بخشی از این مذاکرات که در کاراکاس شکل گرفت مربوط به عرضه بیشتر نفت به بازار از سوی ونزوئلا بود.

از سوی دیگر، روابط ونزوئلا با آمریکا شرایطی مشابه ایران دارد. طوری‌که هر دوی این کشورها سال‌هاست تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. اما منابع نفتی ایران و ونزوئلا در شرایط بحران نفتی آمریکا را ناچار به نرمش و عقب‌نشینی نسبی کرد.

در این میان وال‌استریت ژورنال هم گزارش داد که میزان صادرات نفت ایران طی سه ماه نخست سال جاری میلادی بیش از هر کشور دیگری در خاورمیانه رشد داشت. چنان‌که پس از خروج آمریکا از برجام هیچ‌گاه ایران طی یک فصل این مقدار صادرات نفت نداشت.

البته چین خریدار بیشتر محموله‌های نفتی ایران در مدت مورد اشاره بود. ونزوئلا و سوریه هم سهم ناچیزی از واردات داشتند.

حال اگر این اتفاقات را کنار یکدیگر قرار دهیم و انتقادات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از تلاش آمریکا برای امضا قرارداد با ایران و ونزوئلا را در حوزه انرژی به آن اضافه کنیم، شاید تا حد زیادی هدف اصلی سفر وزیر نفت به ونزوئلا روشن شود.

البته ایران از مدت‌ها پیش محصولات پالایشی و خدمات مهندسی خود را به ونزوئلا صادر می‌کند. اما همکاری با این کشور چه مزایا و ارزش‌افزوده‌ای برای ایران دارد؟

چرا وزیر نفت به کاراکاس رفت؟

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: سفر وزیر نفت به کاراکاس بیشتر به مسئله ورود ایران به پالایشگاه‌های ونزوئلا مربوط می‌شود.

مدت‌هاست که ایران روی پالایشگاه‌های این کشور کار می‌کند تا بتواند ظرفیت پالایشی ونزوئلا را افزایش دهد.

اگر این اتفاق رخ دهد می‌توان نفت را در خارج از کشور پالایش کرد.

بدین صورت فرآورده‌هایی به دست می‌آید که قابلیت فروش و صادرات بالایی دارند و به ارزآوری کشور کمک شایانی می‌کنند.

هادی بیگی‌نژاد اظهار کرد: در سفرهای قبلی مقامات ایران به ونزوئلا مقدمات این مذاکرات شکل گرفت. در این سفر نیز پیگیری مصوبات دور قبلی سفرها در دستور کار قرار دارد.

ما با صدور خدمات فنی و مهندسی به ونزوئلا می‌توانیم در حوزه پالایشگاه‌های از کارافتاده سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داشته باشیم.

او درباره مسیر صادرات نیز توضیح داد: از آنجایی که نفت با کشتی و در حجم بسیار بالا روانه ونزوئلا می‌شود صرفه اقتصادی دارد. این‌طور نیست که به دلیل طول مسیر احیاناً این صادرات زیان‌ده باشد.

وی افزود: منتهی در این زمینه کالای صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع پالایش فراسرزمینی هدفی است که وزیر نفت در این سفرها و مذاکرات دنبال می‌کند. در سایر موارد هم می‌توان تهاتر را در دستور کار قرار داد.

ونزوئلا از معادنی بهره می‌برد که در کمتر کشوری یافت می‌شود.

بیگی‌نژاد درباره انجام مذاکره با سایر کشورها در این زمینه تشریح کرد: کمتر کشوری را با این ویژگی‌ها می‌توان پیدا کرد، شاید در این حوزه بتوانیم روی سوریه هم حساب باز کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.