نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران مطرح کرد

خشکسالی و تصمیمات غلط، عامل واردات ۷میلیون تن گندم

کاهش ۲میلیون تنی مصرف گندم در کشور با افت ضایعات، نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به عوامل موثر در ضایعات بالای گندم از مزرعه تا سفره گفت: حدود ۳۰درصد گندم تولیدی به صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شود که راهکار جلوگیری از این ضایعات آموزش به کشاورز برای مصرف درست بذر (سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن بذر در کشو مصرف می‌شود)، استفاده از تجهیزات، کمباین‌ها و ماشین‌آلات روز دنیا، چادر کشیدن روی کامیون‌ها هنگام حمل و نقل محصول، مدیریت گندم ورودی به انبارها و کارخانجات آرد و در نهایت مدیریت نان مصرفی است.

خشکسالی و تصمیمات غلط، عامل واردات ۷میلیون تن گندم، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به واردات هفت میلیون تن گندم در سال ۱۴۰۰ در پی خشکسالی و تصمیمات غلط مسئولان گفت: در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰دولت ارز ترجیجی نهاده‌های کشاورزی را به نیمایی تغییر داد که این اتفاق در آغاز سال زراعی با افزایش ۶۰۰درصدی قیمت سموم، کود، قارچکش و… همراه شد و چون کشاورزان توان اقتصادی نداشتند، قادر به تأمین نهاده‌ها نبودند و کشت گندم کاهش یافت و خشکسالی هم مزیت بر علت شد تا در سال ۱۴۰۰حدود هفت میلیون تن گندم وارد کشور شود.

آغاز کشت قراردادی گندم در ۲۵۰هزار هکتار

به گزارش خبرانرژی؛ مهدی احمدی لفورکی: علی قلی ایمانی در گفتگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: امسال اما دولت تصمیم گرفته قیمت کود را ۴۵درصد کاهش دهد و کشت قراردادی را هم ترویج کرده که این کار در ۲۵۰هزار هکتار آغاز شده و بی شک این اقدامات تأثیر مثبتی در افزایش تولید گندم خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته حدود دو میلیون تن گندم به صورت قاچاق، استفاده برای خوراک دام، ضایعات و… هدر می‌رفت که امسال دولت با هدفمند کردن یارانه‌ها به دنبال جلوگیری از امر است.

ایمانی تصریح کرد: نیاز کشور به گندم سالانه حدود ۹میلیون تن است؛ این در حالی است که سال گذشته حدود هفت میلیون تن وارد شد و ۵/۴میلیون تن هم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی در پاسخ به این که حذف ارز ترجیحی چه تأثیری در کشت گندم خواهد داشت، گفت: امسال دولت به این نتیجه رسیده که جلوی یارانه‌هایی را که هرز می‌رفته بگیرد که این امر منجر به خودکفایی دوباره در تولید گندم خواهد شد.

افزایش ۳۵درصدی عملکرد تولید گندم در برخی استان‌ها

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گندم در سال جاری بیان کرد: امسال در برخی از استان‌ها ۲۵ تا ۳۵درصد شاهد افزایش عملکرد هستیم و به همین سبب پیش بینی می‌کنیم حدود ۱۰میلیون تن گندم از سطح مزارع برداشت شود.

وی در پاسخ به این که عوامل موثر در تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی چیست، اظهار داشت: شرط لازم در این میان پرداخت به موقع پول کشاورزان است تا آنان نسبت به تحویل گندم خود به سیلوها ترغیب شوند.

ایمانی با اشاره جوسازی دلالان در پی پرداخت دیر پول خرید تضمینی توسط دولت تصریح کرد: در پی پرداخت نشدن ۴۰درصد پول گندمکاران، دلالان با جوسازی کشاورزان را ترغیب می‌کنند که تولید خود را به دولت تحویل ندهند که این امر سبب واردات گندم و وابستگی به بیگانگان می‌شود؛ لذا لازم است دولت با پرداخت به موقع وجه گندم کاران، آنان را نسبت به تحویل محصول خود ترغیب کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.