ایرادات وارد بر اولین تصمیم دولت سیزدهم برای تولید و واردات ماشین آلات سنگین معدنی

به گزارش خبرانرژی به نقل از کارگروه تحقیقاتی معدنی شهید حسام خوشنویس: در خصوص ماشین‌آلات با سابقه‌ی ساخت مقرر شده واردات بازرگانی (ذیل آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو) و ذیل آیین‌نامه اجرایی قانون معادن صورت گیرد.

ایرادات وارد بر اولین تصمیم دولت سیزدهم برای تولید و واردات ماشین آلات سنگین معدنی،( شیوه نامه ۶۰/۵۶۶۱۵ مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۶ ) در جلسه یکصد و سی ام ستاد تسهیل که در مورخ ۰۶/۰۲/۱۴۰۱ تشکیل شد مقرر گردیده است؛ ماشین‌آلات تولیدی در شرکتهای سازنده داخلی ماشین‌آلات به سه دسته ؛ با سابقه ساخت، بدون سابقه ساخت و اختلافی تقسیم ‌بندی شود.

به گزارش خبرانرژی به نقل از کارگروه تحقیقاتی معدنی شهید حسام خوشنویس: در خصوص ماشین‌آلات با سابقه‌ی ساخت مقرر شده واردات بازرگانی (ذیل آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو) و ذیل آیین‌نامه اجرایی قانون معادن صورت گیرد.

با این وجود متأسفانه خلاف مصوبه ستاد تسهیل دامپتراک کلاس ۱۰۰ تن که در مصوبه ستاد تسهیل، بدون سابقه‌ی ساخت در نظر گرفته شده بود، در شیوه‌نامه دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی این وزارتخانه به عنوان با سابقه ساخت در نظر گرفته شده که خلاف اجماع در جلسه ستاد بوده است.

(در خصوص مورد فوق، لازم به ذکر است که شرکت هپکو که در سال گذشته اقدام به انعقاد قرارداد ساخت حدود ۱۵ دستگاه دامپتراک کلاس ۱۰۰ تن با معادن کشور نموده است، تا به امروز موفق به ساخت هیچ یک از دستگاههای متعهده نشده است.

بنابراین صرف ادعای داشتن توانمندی در حالیکه بخش تولید معدنی را معطل خود نموده است، به هیچ عنوان قابل استناد و دفاع نیست).

در خصوص تراک معدنی نیز در این جدول خلاف مصوبه ستاد تسهیل که صرفاً تولید تراک ۴۵ و ۶۵ تن را به عنوان ساخت داخل مورد قبول دانسته بود، تراک بالای ۱۰۰ تن قابل واردات بدون قید الزام به خرید داخل در نظر گرفته شده که این مورد نیز محل اشکال است.

بر اساس مصوبه ستاد تسهیل مقرر شده است با هدف تصمیم‌گیری در خصوص واردات گروه‌های دوم و سوم، کمیته‌ای ذیل وزارت صمت که فعالان بخش خصوصی نیز در آن عضویت داشته باشند،تشکیل شود.

اما بنا به استعلام از فعالان بخش خصوصی، هیچ یک از ایشان در این جلسات (در صورت برگزار شدن) دعوت نشده‌اند و به ناگاه کلیه ماشین‌آلات مندرج در بخش اختلافی به عنوان تولید داخل در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که سوابق تولید این ماشین‌آلات در بخش معدن کاملاً محل اشکال است که شاهد مثال آن دامپتراک ۱۰۰ تن می باشد که علی رغم انعقاد قرارداد و دریافت پیش‌پرداخت ۳۰ درصدی در سال گذشته، هنوز تولید نشده است.

نکته ؛

سوابق شرکت هپکو در دهه ۸۰ که اوج تولید این شرکت بود بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه کدال کاملاً شفاف است.

عمده دستگاههای تولیدی این شرکت که حداکثر آن در سال ۱۳۸۶ بود، حدود ۲۱۰۰ دستگاه بود که عمده آن مربوط به بخش راهسازی کشور بوده است.

تنوع محصولات این شرکت در آن دوران نیز مشخص است.

بر اساس گزارشهای موجود، هپکو از بدو تأسیس تا به امروز حدود ۳۰۰۰ دستگاه از مجموع ۳۰،۰۰۰ دستگاه تولیدی، وارداتی و مونتاژی خود را به معادن فروخته است (حدود ۱۰ %)، بنابراین هپکو بیش از آنکه شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی باشد، تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی و عمرانی به شمار می‌رود.

در دهه ۸۰، تعداد کارگران شرکت هپکو بیش از ۲۰۰۰ نفر بود. عمده نیروی فنی و آموزش دیده این شرکت در حال حاضر از شرکت رفته‌اند و متأسفانه بعد از خصوصی‌سازی، این شرکت در مسیر افول قرار گرفت و در حال حاضر تعداد کارگران هپکو زیر ۱۰۰۰ نفر است که بخش قابل توجهی از ایشان نیروهای ستادی به شمار می‌روند.

بنابراین انتظار تو%D